Liam O'Flynn
: Liam O'Flynn op glad ijs

Liam O'Flynn, gehoord in het Muziekcentrum, Eindhoven op zaterdag 2 maart.
Meester-piper Liam O'Flynn is een genie op de uillean pipes. Hij heeft in Leo Rowsome, Willy Clancy en Seamus Ennis dan ook grote leermeesters gehad. Maar die zouden absoluut not amused geweest zijn met O'Flynns té gladde aanpak.
Liam O'Flynn weet als geen ander de Ierse uillean pipes te laten zingen. Maar zijn begeleiders proberen deze schoonheid te overtreffen. En dat is nergens voor nodig, het irriteert. Ze dikken de melancholie aan met een overdosis aan galm op akoestische gitaar, brushes op deksels, meer djembé dan bodhran en ingeblikte violen uit een keyboard.
O'Flynn (inmiddels reeds 56) omringt zich met kanjers van begeleiders. Artie McGlynn (gitaar), Frank Gallagher (keyboard en viool) en Liam Bradley (zang en slagwerk). Bij McGlynn kon er een paar jaar geleden op de Celtic Night in Lommel nog een lachje van af, maar nu zat hij als een zoutzak op het podium. Teveel gegeten? Dat ze de weg naar het Muziekcentrum niet snel genoeg konden terugvinden, en dus vijf minuten te laat begonnen, geeft wat dat betreft te denken.
O'Flynns begeleiders beschouwen het als een eer om met hem te mogen werken. Des te bedroevender is het dat de avontuurlijke aanpak die enkele jaren geleden O'Flynns concerten nog kenmerkte en de pit waarmee zijn begeleiders toen nog speelden, hebben plaatsgemaakt voor plichtmatigheid en gezapigheid.
Dat is triest, maar toch ook niet zo vreemd als je bedenkt dat Liam al jaren nagenoeg hetzelfde repertoire speelt. De Galicische aborada's, de bekende reels, jigs en hornpipes en eigen nummers als The Bridge, dat O'Flynn componeerde ter gelegenheid van de inauguratie van Mary McAleese tot president van Ierland.
Een enkele keer swingt het in een set reels zoals in de The Humours of Carrigaholt. Aan de muur van de kroeg tegenover de kerk in Carigaholt, een slapend dorpje in Clare aan de monding van de Shannon, hangt nog steeds een foto van O'Flynn, die daar zijn inspiratie opdeed voor dit nummer.
Soms klinkt er even iets puurs door als Liam op de tin whistle speelt in The Woman's Mountain. Maar over het algemeen is het huilen met de pet op. Zwijmelarij. Lever iets van je gage in door een echte bassist in te huren plus een violist in plaats van dat vermaledijde keyboard. Zet er desnoods nog een snarenman bij. Waar het toen in Lommel nog swingde en iedereen - ook de mannen op het podium - genoot van improvisatietjes en het expressieve in ieders spel, was het nu een zigeunermeisje aan de muur. Het traantje op de wang poetste O'Flynn gelukkig nog net op tijd weg in zijn toegift waarbij hij - bevrijd van zijn begeleiders - zijn pipes weer eens als vanouds liet krijsen en juichen.

Pieps
Mail je reactie! Ben je het hier mee eens? Of juist niet? Vind je dat er tegenwoordig meer Ierse muzikanten zijn (zie Mary Black) die de commerciële kant op gaan? Hoever mogen ze dan gaan met hun concessies? Mail het aan ons! Laat iets horen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Oor Hasjachor
Jiddische liederen en Klezmermuziek zijn zaterdag 20 april (2002) vanaf 20.00 uur te beluisteren in een bijzonder concert in de Hofkerk in Oldenzaal. Het programma wordt verzorgd door het Nordhornse koor La Lega en de Enschedese groep Oor Hasjachor In het programma brengen het koor en Oor Hasjachor de cultuur in herinnering van de joodse gemeenschappen die er in Europa waren voor de Tweede Wereldoorlog. De liederen verhalen over liefde, afscheid, vreugde, feesten, maar ook over de verschrikkingen van de Shoa. Oor Hasjachor speelt naast jiddische liederen, gezongen door zangeres Gina Spoelstra, instrumentale Klezmermuziek. Naast Spoelstra bestaat Oor Hasjachchor uit Bas Eugelink (klarinet en gitaar), Leen Hoogenboom (accordeon), Martin Senders (contrabas) Erik Poorterman (drums) en Tessa Zoutendijk (viool). Het Duitse koor La Lega zong zeven jaar geleden in Oldenzaal het programma Andenken ter gelegenheid van de dodenherdenking. Daarmee dwong het koor veel respect af. Kaarten zijn in de voorverkoop voor zes euro verkrijgbaar bij het kantoor van de ANWB/VVV. Aan de zaal is de toegang 8 euro.