Goran Bregovic: Ik heb zoveel muzikanten zien
verzieken in restaurants!
De flamenco is er ter ziele gegaan, de Hongaarse zigeunermuziek…

Voor De Standaard sprak Inge Schelstraete met Goran Bregovic, wiens cd ,,Tales and songs from weddings and funerals'' - een verse dosis zigeunergekte en -verdriet - vandaag uitkomt op Universal. Hier enkele citaten uit dat interview,dat afgelopen zaterdag in De Standaard stond (www.standaard.be):

…,,Ik maak ouderwetse muziek. Uiteraard maak ik ouderwetse muziek. Ik kom uit een streek die altijd honderd jaar achterloopt op Europa. De eerste Servische grammatica is geschreven door een vriend van Goethe. Terwijl de Duitsers Faust lazen, legden wij voor het eerst onze grammaticale regels vast. Dát is de kloof die gaapt tussen ons en West-Europa.''…

…Ooit richtte hij een rockgroep op en was jarenlang een tieneridool. ,,Ik was een rocker, de diepste subcultuur die je in een communistisch land kon vinden. We keken neer op mensen die aan politiek deden. Politiek, dat is toch geen bezigheid voor een serieuze mens? Ik zie nu voor het eerst gecultiveerde, welmenende mensen in de politiek gaan. Bij ons is dat een nieuwigheid, hoor.'' Er is een parallel te trekken tussen de rockers en de zigeuners met wie hij werkt. ,,Trouwfeesten en begrafenissen zijn getto's. Muzikanten die daar spelen, komen nooit met cultuur in contact. De maatschappij heeft ze nodig, maar wil ook niet te dicht bij hen komen.''…

…,,Ik weiger trouwens te werken met muzikanten die in restaurants optreden. In de kortste keren zijn die besmet, ze versuikeren hun intuïtie. Je ziet het keer op keer bij de violisten. Nooit bij de blazers, maar die moeten geregeld eens spuwen en hun mondstukken uitkloppen en dat is natuurlijk niet smakelijk als je eet. (lacht) Ik blijf het zeggen: leve het speeksel, dat houdt de muziek puur. Ik heb zoveel muzikanten zien verzieken in restaurants! De flamenco is er ter ziele gegaan, de Hongaarse zigeunermuziek...''

…Tussen de liederen op Tales and songs from weddings and funerals staan instrumentale miniatuurtjes (…) Daarin spelen wijnglazen, koehoorns, klokken en andere bizarre instrumenten een rol. ,,Ik ben niet uitgekeken op klassieke instrumenten. Maar ik herinner me mijn eerste tournee, zeven jaar geleden, met een klassiek geschoolde filharmonie. Ze waren gewoon té gestemd, het was bijna niet menselijk meer hoe ze allemaal exact hetzelfde speelden. Daarom hou ik van instrumenten die je helemaal niet kunt stemmen, zoals wijnglazen. De kopers in mijn brassband zijn oude instrumenten uit de Eerste Wereldoorlog, koppige krengen die je niet kunt stemmen. Precies daarom klinkt mijn groep als Cavalleria rusticana. (lacht) Het loopt soms mank, maar er zit tenminste leven in, diepte, schakering.''…