De website van New Folksounds heeft er een onderdeel bijgekregen, zo lezen we bij de nieuwtjes in nummer 115 van het blad. Er wordt gelinkt naar muziek die bandjes tot nu toe alleen via internet beschikbaar hebben, of obscuurder werk van bekendere muzikanten dat anders niet verkrijgbaar is. Zo benut het folkmagazine de mogelijkheden van het wereldwijde web, en kunnen we op de papieren versie achtergronden lezen, dit keer o.a. een interview met Alicia Svigals.

Alicia Svigals is violiste bij The Klezmatics, maar maakte 10 jaar geleden ook de cd Fidl, met daarop viool en tsimbl (joodse variant van het hakkebord) als kerninstrumenten. Onlangs was ze in Nederland te zien met Pete Rushefsky die tsimbl speelt. René van Peer had een gesprek met het duo over klezmer en de geschiedenis daarvan, en over de diverse muziekgenres die Svigals speelt. Ze vertelt dat ze altijd verschillende dingen tegelijkertijd gedaan heeft, klezmer, Griekse muziek, klassiek of improvisaties op jazz standards: "Al die dingen versterken elkaar. Alle muziek waar ik naar luister is mijn volksmuziek; dus ook Led Zeppelin, Stephane Grapelli en Mozart. De misvatting bestaat nog steeds dat je onderscheid kunt en moet maken tussen volksmuziek en andere muziek. Muzikanten hebben altijd gebruikt wat ze wilden. Ook honderd jaar geleden hoorden klezmorim veel verschillende genres, en maakten die onderdeel van hun muziek."

Zoals gebruikelijk staan in het februari-nummer de jaarlijstjes afgedrukt. We krijgen de voorkeuren te lezen van medewerkers van NFS, maar dit keer ook een paar van buitenlandse muziekliefhebbers, zoals Tom Keller van Folkworld, die de albums van Herbert Bartmann en Cara beschouwt als het beste wat in Duitsland verscheen in 2007. De Russische muziekpromotor Dmitry Zuev geeft uit zijn land 4 toppers: Drolls-Guda, Polynia (Ice-Hole), Tol Miriam en Severniy Tsvet (The Northern Colour) en de Deen Erling Olsen (van Spaelimenninir) wijst op Trio Mio, Phonix Folk en Kvonn.

Verder zijn er interviews met VENcE, Laïs, Zjef Vanuytsel en Lieven Claeys (organisator van het Boombalfestival), en achtergrondartikelen over het fenomeen folksessies in Nederland, muziek uit Centraal-Azië en het belang van John Hartford voor de Amerikaanse old-timemuziek. In de reeks De Instrumentenbouwer vertelt Paul van den Hout over de Indiase sitar en het album Bells, Boots and Shambles van Spirogyra staat centraal in Het Meesterwerk.

Ter afsluiting vinden we uiteraard weer heel veel recensies, van o.a. Fjouwer Trûbadoers, Ivo Rosbeek, Dutch Rare Folk, Dirk Van Esbroeck, Blowzabella, Grayson Capps, Sinikka Langeland en een kadertje met Zuid-Afrikaanse uitgaven.

Meer info over NFS en het nieuwe muziekonderdeel zijn te vinden op: www.newfolksounds.nl.