Het juninummer van Newfolksounds besteedt veel aandacht aan muziek uit de Lage Landen, aan bod komen Harold K, Alex Roeka, Lieven Tavernier, Cloggy Dew, Waterflow, het Gruuthuuse manuscript en de Mota-cd. Die muziek is dus gemaakt in een klein gebied, maar blijkt zeer divers: van oude muziek uit 1400 gaat het via singer-songwriter en Ierse klanken naar balfolk. Ook doet het blad een oproep aan lezers voor oud fotomateriaal.

Bij de nieuwsberichten lezen we dat een van de oudste Nederlandse folkgroepen, de voornamelijk Friese formatie Kalis, ermee stopt. Op 13 september geven ze hun afscheidsconcert op het 31ste Tsjoch-festival in De Lawei in Drachten.De rek is eruit en de leden zijn aan nieuwe uitdagingen toe, meldt Gerard Nijborg, die zelf actief blijft met Gerard & Compagnie.

Daarnaast doet NFS een oproep, die we hier graag herhalen: Voor de nieuw te starten rubriek Retro-Folk is Newfolksounds op zoek naar fotomateriaal uit de roerige 60er en 70er jaren. Heeft u leuke of typerende foto's uit die tijd? Clichéplaatjes betreffende het folkimago? Hippies en geitenwollen sokken? Festivals en folkclubs? NFS ontvangt ze graag, de redactie bekijkt of ze geschikt zijn voor plaatsing. Ze vragen een scan van minimaal 300dpi, en die kan gestuurd worden naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Bij de artikelen zoals gezegd veel aandacht voor muzikanten uit de Lage Landen, waaronder een Vlaamse: Lieven Tavernier. Dries Delrue interviewde deze singer-songwriter, wiens bekendste nummer, De Fanfare Van Honger En Dorst nog steeds niet door hemzelf opgenomen is. Tavernier schreef het in zijn studententijd, toen geen enkele platenfirma geïnteresseerd was in zijn liedjes. Eigen beheer durfde hij niet aan, maar hij wilde het wel aan Raymond van het Groenewoud geven, of Kris De Bruyne, maar die kende hij niet. Jan De Wilde hoorde wel tot zijn bekenden, dus kreeg die het en maakte er een succes van. Tavernier vertelt: Het had geen zin, vond ik, een andere versie, mijn versie, te maken. (...) Diep in mij wist ik dat ikde song moest laten rusten, hem de tijd diende te geven om uit de schijnwerpers van zijn coverversie te komen. (...) En eigenlijk zijn mijn muzikanten en ik bang de song op te nemen, omdat hij nu bij elk optreden voor ons nog anders klinkt, nog altijd nieuw, in staat geboren teworden. (...) Ooit moet een cd-opname ervan maar gebeuren. Maar daarover beslist De Fanfare zelf...

Uit Nederland komen Harold K en Alex Roeka (tegenwoordig woonachtig in Antwerpen) aan het woord, en de nog jonge folkband Cloggy Dew, die in april zijn eerste cd uitbracht, wordt voorgesteld. Waterflow is een samentrekking tussen het Nederlandse duo Waterfly en de Slowaakse bluegrassband Flowline, en er wordt uitgebreid aandachtbesteed aan het Gruuthuuse handschrift, een manuscript met oude liederen dat gedigitaliseerd is door de KB in Den Haag en waarvan een nieuwe uitgave wordt voorbereid.

Het laatste artikel over Nederlandse muzikanten gaat over de Mota-cd. Dimitra Hierck, van Stichting Folkfusie, die de cd uitbracht ter gelegenheid van het eerste lustrum van het Mota-forum en zelf ook een product is van dat forum vraagt zich af hoe Lieven Claeys in het februarinummer van NFS tot zijn opmerking gekomen is dat in Nederland geen goede balfolk-muzikanten bestaan, terwijl volgens haar de Mota-cd juist bewijst dat er een enorme groei is en je gerust kunt spreken van een revival. Overigens wordt hierover ook de mening van de lezer gevraagd, die via mail kan reageren op het artikel. Een recensie van de cd ontbreekt jammer genoeg (nog?) in deze editie.

Verder staan er in NFS artikelen over de Poolse Klezzmates, de joik uit het uiterste noorden van Europa, de jodelende Zwitserse jazz-zangeres Erika Stucky en een verslag van het Labadoux festival in het Belgische Ingelmunster. Luther Zevenbergen meldt als hoogtepunt het optreden van Seth Lakeman: ...Op cd wil hij (...) nog wel een beetje tegen de pop-kant aanleunen, op het podiumis daar weinig van te merken. De nummers zijn teruggebracht tot de essentie, zonder dat het massieve geluid verloren gaat. (...) Zijn krachtige stem en zijn vioolspel staan stevig in de Britse traditie en toch ontstijgt hij het folk-label... Ook het Deense Valravn maakte indruk op hem, met de juiste balans tussen akoestische en elektrische instrumeten en een eigen geluid gecentreerd rond de zangeres.

Tenslotte vinden we zoals gebruikelijk heel veel recensies, o.a. besprekingen van Okieson, Gerry De Mol & Patrick De Spiegelaere, Cara, Martin Hayes & Dennis Cahill, Cloggy Dew, DougMacLeod en Monica Triga.

Meer info over NFS is te vinden via www.newfolksounds.nl.