forest sun - harlequin goodnight

Forest Sun - Harlequin Goodnight - Painted Sun Records (www.forestsun.com)

Het eerste dat opvalt aan de cd Harlequin Goodnight van de Amerikaan Forest Sun (voluit Forest Sun Schumacher) is dat ie wel heel lekker wegluistert. Prettig stemgeluid, melodieuze, toegankelijke muziek met een vleugje folk en een snufje country, vooral begeleid op akoestische gitaar, subtiel gehanteerde bas en drums en hier en daar een gast op o.a. hammond, dobro of accordeon. En ook de teksten smaken goed, zo blijkt bij nadere beluistering.

Voor Harlequin Goodnight maakte Forest Sun al een zestal albums en er verschenen inmiddels al twee compilaties onder de noemer Laura's Songs, een sympathiek initiatief van Sun om geld in te zamelen voor mensen met kanker en hun gezinnen. Hij verloor zelf zijn moeder aan deze ziekte. Op de compilatie-albums verlenen diverse bevriende muzikanten hun medewerking,  o.a. Paul Curreri, Danny Schmidt, Tom Freund, Devon Sproule en Matt The Electrician deden mee, stuk voor stuk goede songsmeden. En liedjes schrijven is een vak dat Forest Sun ook in de vingers heeft, het verbaast me niet dat hij in 2007 al een prijs in de wacht sleepte voor zijn schrijverskwaliteiten. "Does the rain ever get tired of falling, does the night ever get to sleep?" is een klein voorbeeldje uit het nummer Queen Anne's Lace, een stuk met karakter. Dat komt niet alleen door de woorden, maar ook door de lekker repetitieve percussie en de hese achtergrondzang van Sean Hayes, die een heel fijn rauw randje vormt bij de warme stem van Forest Sun. In Diamond horen we over een persoonlijke diamant, de steen en de dame worden ingenieus in elkaar verweven tot een romantisch geheel. Gurus And Rockstars, een grappig stuk over het muzikantenbestaan met onder meer veel wachten en liedjes die stof vergaren, hoorde afgelopen jaar bij de genomineerden in de categorie New Folk Song bij de Just Plain Folk Awards. Hier wordt het met een ontspannen country-gevoel gebracht, zangeres Larkin Gayl zorgt voor fijne extra vocalen en Susie Davis voegt een lekker snufje texmex toe op accordeon. Het album bevat een cover, She Belongs To Me van Dylan past goed tussen het voornamelijk akoestisch werk van Forest Sun en zijn medemuzikanten.

De productie van Harlequin Goodnight is lekker naturel, dus fijn om naar te luisteren. Eind augustus 2010 komt Forest Sun naar Europa, vooralsnog zie ik geen optredens in Nederland staan, het zou mooi zijn als die wel aan zijn agenda zouden kunnen worden toegevoegd.