Allez Soldaat - D'n Duvel die Slaapt Nooit

Allez Soldaat - D'n Duvel Die Slaapt Nooit - Continental Record Services

Hij stopte als profvoetballer om vervolgens de muziek in te gaan. Als singer-songwriter nog wel, een genre waar de muzikanten maar zelden goed verdienen, laat staan rijk worden. Maar dat is duidelijk niet de ambitie van Björn van der Doelen, die met zijn band Allez Soldaat zijn eerste cd heeft gemaakt, D'n Duvel Die Slaapt Nooit. Hij wil gewoon lekkere rootsy muziek maken en blijkt daarbij een getalenteerd songschrijver.

Wie aan de duivel denkt, denkt uiteraard aan Robert Johnson, een van de helden van Van der Doelen. Hij eert hem met het nummer Kruispunt, een stevig stukje bluesrock over het bekende 'Crossroads-dilemma'. De zanger combineert met een fijne rauwe stem zijn eigen kruispunt in het bestaan met het levensverhaal van Johnson. Hij verheerlijkt hem niet, nuchter constateert hij dat Johnson ook maar een man was zoals iedere man, gek op drank en vrouwen. Zijn ziel verkopen aan de duivel om beter muziek te kunnen maken ziet hij niet zitten, Björn van der Doelen wil, om maar met JW Roy te spreken, hier namelijk nog niet weg.

In zijn oprechte Brabantse teksten horen we wat hem bezighoudt. En dat staat meestal heel dichtbij, zoals zijn ouder wordende moeder, zijn vader en zijn zoon of zijn lief. Maar ook openingsnummer De Fles raakt, met die heerlijk karakteristieke intensiteit van de blues. En Zoals 't war is een gevoelige ballad over de emoties die loskomen bij het overlijden van een kind: En dan denk ik aan die ouders / Hoe moet dat gaon / Het is toch knap als ge dan nog kunt blijven staon / Nee, ik denk niet dat de zon dan ooit nog schijnt / Maar wie weet dat den ergsten storm nog ooit verdwijnt / Niks is meer zoals 't war / Wat is het leven toch gemeen / Nee, niks is meer zoals 't war / En niemand weet waarheen / De hemel kwam naar beneden, lief / Het werd zo donker en zo stil / Want de tijd gaat niet meer terug / Hoe gèr ik het ook wil.

Overigens wordt het nergens zwaar op de hand, zo gaat Zomerzon over een lekker weekendje genieten op een festival, en De Breezer-Sletjes-Blues is een vette twelve-bar blues over jonge meisjes die van alles doen voor een breezer limoen.

D'n Duvel Die Slaapt Nooit is een lekker bandalbum geworden. Soms stevig, met een verteld Recht Veuruit (met alleen akoestische gitaarbegeleiding) en Niemand Meer Bellen (over hoe het over 50 jaar zal zijn) als rustpunten.

De release-party is op zaterdag 8 mei 2010 in café de Verlenging in het PSV stadion. Speciale gasten zijn dan J.W. Roy en Eric van Dijsseldonk.

Allez Soldaat is:
Björn van der Doelen: zang/gitaar