jacques mees - shooting star
Jacques Mees - Shooting Star, Jacques Mees sings Bob Dylan - eigen beheer (www.jacquesmees.com)

Eind vorig jaar kwam Walking The Maze uit van troubadour Jacques Mees (zie hieronder). Een achttal maanden later volgde al een nieuwe plaat, Shooting Star, waarop hij een eerbetoon brengt aan Bob Dylan, de man wiens muziek hij als negenjarig jongetje leerde kennen. Bij een internationale Battle of the Dylan Cover Bands behaalde Mees een eervolle derde plaats met zijn interpretatie van One Too Many Mornings. Dit is een van de 12 nummers die hij heeft uitgekozen voor Shooting Star, het is een rustige ballad op akoestische gitaar geworden. Mees wordt ook wel aangeduid als 'de Nederlandse Dylan' en dat is niet verwonderlijk, zo blijkt al meteen. Zijn mooi gerafelde stem leent zich goed voor het repertoire van de meester, en door de akoestische uitvoeringen komt de nadruk nog meer op de liedjes te liggen. Akoestische gitaar en hier en daar pedal steel bepalen het geluid, natuurlijk ontbreekt ook de mondharmonica niet en worden af en toe toetsen ingezet. Met mandoline (Roland Verstappen) en/of bouzouki (Guy Roelofs) krijgt het geheel her en der een extra folky tintje mee.

Sommige nummers krijgen in de bewerking van Mees een uitgesproken country-kleur, zoals He Was A Friend Of Mine (geen Dylan, maar een traditional die verscheen op de Bootleg Series). Andere ademen een ingetogen intensiteit zoals openingsnummer As I Went Out One Morning (met pedal steel door Peer Desmense) en het pareltje van deze plaat, Hollis Brown. Op diverse nummers, waaronder de twee hiervoor genoemde, vormt de heldere stem van Alice Vermeulen een mooie aanvulling op het doorleefde mannengeluid.

Het eerbetoon van Jacques Mees zal liefhebbers van het werk van Bob Dylan aanspreken, maar ook voor diegenen die zich thuis voelen in de traditie van mannen met gitaren is Shooting Star de moeite waard. De hoesomslag van de cd is van de Tilburgse beeldend kunstenaar Lucas Silawanebessy, die fotografie combineerde met zeefdruk om de titel van de plaat te verbeelden.

Tracklist:
As I Went Out One Morning / Buckets Of Rain / One More Cup Of Coffee / Don't Think Twice, It's All Right / He Was A Friend Of Mine / Girl From The North Country / Ballad Of Hollis Brown / Tomorrow Is A Long Time / One Too Many Mornings / Shooting Star / You Ain't Going Nowhere / If Not For You

Komende zondag, 24 oktober 2010, is de cd-presentatie van Shooting Star in Ruimte X in Tilburg.

PS: jacques mees - walking the maze

Walking The Maze is het resultaat van de samenwerking van Jacques Mees met Bert Vervoorn (die liedjes heeft geschreven voor o.a. Kinderen voor Kinderen en Circus Custers). Het contact kwam tot stand via Hyves en dat leidde uiteindelijk tot een album met maar liefst 17 liedjes. Naast echte instrumenten als gitaren en dobro is een virtuele band te horen. Dat een en ander uit een apparaat wordt getoverd stoort overigens niet, er is nagedacht over de arrangementen en je zult geen klakkeloze drumbeat horen die de rest overstemt. Invloeden uit folk, country en blues gaan op dit schijfje samen met toegankelijke elementen uit de popmuziek.