Martyn Joseph - Under Lemonade Skies
Martyn Joseph - Under Lemonade Skies - Pipe Records PRCD020 / Lucky Dice

Zijn carrière omspant al ruim meer dan 25 jaar, een stuk of 30 albums en jaren geleden had ie zelfs een paar hits in de Engelse Top 50, onder andere met het liedje Dolphins Make Me Cry. Toch is zanger en gitarist Martyn Joseph nog vrij onbekend en wordt hij ook wel aangeduid als 'Britain's best kept secret' of als de 'Welsh Bruce Springsteen'. Met een ietwat gerafelde stem en stevig gevoel in de muziek verbaast dat niet. Op zijn jongste plaat Under Lemonade Skies heeft hij zelfs een cover van de man opgenomen. One Step Up is niet dezelfde melancholiek nostalgische ballad geworden als die van The Boss, maar nog kaler, met kleingehouden gitaarbegeleiding en een fijne achtergrondstem hier en daar. Hier kom ik gelijk bij een klein minpuntje van deze plaat, in de inlay staan wel de muzikanten vermeld, maar niet wie de achtergrondvocalen doet, noch wie banjo en mondharmonica hanteren (Joseph zelf?). Muzikaal gezien is Under Lemonade Skies een aanrader voor wie van geëngageerde singer-songwriters houdt.

Hoewel er geen direct protest tegen een specifieke regering, persoon of politiek klinkt, ademen de liedjes bezorgdheid over wat er gebeurt in de wereld en over wat mensen elkaar kunnen aandoen, onrecht en onmenselijkheid zijn terugkerende thema's in zijn werk. Het meest concreet is misschien nog wel Lonely Like America, op Youtube staat een live versie, die wat rauwer is dan op plaat en waarin hij Springsteens Dancing In The Dark verwerkt alsof het zo hoort. Het lied begint met bekende woorden: "redwood forest, gulf stream waters", Woody Guthrie zong er al over, vele folkzangers volgden hem. Martyn Joseph heeft verder zijn eigen tekst en muziek gekozen, maar toont net als Guthrie zijn betrokkenheid. Naast muzikant is hij dan ook activist en als zodanig betrokken bij projecten rond onder meer het kwijtschelden van schulden aan de derde wereld en mensenrechten. Hij schonk zelfs de opbrengsten van een ep, die hij maakte na de invasie van Irak, aan War Child.

Hoewel er zeker gelijkenissen zijn met Springsteen en Guthrie, blijft Joseph een Welshman en dat is wellicht de reden waarom hij me hier en daar ook doet denken aan de Ierse bard Luka Bloom, die op zijn laatste platen eveneens veel ingetogen werk laat horen, Martyn Joseph schrijft net als de Ier oprechte songs. Zijn optredens worden vaak geloofd om de humor en de intensiteit van zijn liedjes en dat wilde hij een keer op plaat zetten. Met Under Lemonade Skies is hem dat uitstekend gelukt. De kale begeleiding en eerlijke teksten maken het luisteren naar deze pure songs tot een bijzonder fijne aangelegenheid.

De muzikanten op Under Lemonade Skies: Martyn Joseph (zang, gitaren, piano, bas), Andy Coughlan (bas), Mason Neely (drums en andere geluiden), Amy May en Harriet Joseph (viool).

Martyn Joseph is deze maand in ons land te zien op diverse podia.
Tourdata 2011: