piter wilkens - de fleannende hollanner live dvd
Piter Wilkens - De Fleanende Hollanner - skiif012 www.piterwilkens.nl

Hij is al jaren fan en draaide zijn platen grijs. Piter Wilkens maakte al twee cd's (It Fûgeltsje Yn Myn Gitaar uit 2006 en De Fleanende Hollanner uit 2010) met liedjes van Cornelis Vreeswijk in het Fries en afgelopen kerst werd bij Omrop Fryslân een opname uitgezonden van het theaterprogramma De Fleanende Hollannner. Daar is nu een dvd van verschenen.

Zweedser dan de Zweden, maar na gedoe met een invulformulier bij het aanvragen van de Zweedse nationaliteit bleef hij toch maar Nederlander. Cornelis Vreeswijk stond bekend als een moeilijk man maar is de geschiedenis ingegaan als een van de grootste dichters van Zweden. Piter Wilkens vindt het niet slecht voor een wat dikkige man uit IJmuiden, zo horen we in de korte verhalen die hij tussen de liedjes door vertelt. Er is geen ondertiteling, maar het Leeuwarder Fries is met een beetje goede wil best te volgen, ook voor niet-Friezen.
Op het helaas ter ziele gegane festival Trad.It! mocht ik zes jaar terug zelf kennismaken met de innemende persoonlijkheid van Wilkens op een podium. Alleen verscheen er nog niet eerder een dvd met een concertregistratie van deze Fries, tot nu toe dan. Op de Fleanende Hollanner blijkt dat hij ook in het theater, in dit geval het Posthuistheater in Heerenveen, onderhoudend is, hij weet het publiek goed bij het optreden te betrekken en is bovenal een muzikant met plezier in wat hij doet. Met zijn band (bas, akoestische gitaar, drums en toetsen, regelmatig aangevuld met accordeon, dobro of mandoline) wandelt hij door het programma heen, met bekende liedjes als De Noazem En De Non of Bakker De Bakstien en af en toe een verhaaltje, maar ook dat prachtig indringende Fielsto Ús Skaden?, oorspronkelijk een tekst van de bekende Zweedse dichter Carl Michael Bellman. Het was al mijn favoriet van cd, ook live weet Wilkens kippevel te bezorgen met deze ballade. Maar over het geheel genomen is de sfeer luchtig ontspannen en wordt tegen het einde met de bluesjes zelfs een beetje uitgelaten, helemaal als de Liwwarder Blues verhaalt over dat het toch nooit meer wat wordt als je in Leeuwarden geboren bent, het Heerenveense publiek geniet ervan.

En voor wie nog meer wil weten over Piter Wilkens en zijn liefde voor Cornelis Vreeswijk bevat De Fleanende Hollanner als extraatje de documentaire En Fattig Trubadur (die ik alleen in mijn computer kon afspelen). Deze werd in 2010 al door Omrop Fryslân uitgezonden, Wilkens gaat in de film op zoek naar het verhaal van Cornelis Vreeswijk, praat met familie en vrienden en treedt op op hét festival rond Vreeswijk in Stockholm. Mooie bonus bij een fijn concert, wanneer komt deze troubadour een keer naar het zuiden?