ani difranco - which side are you on
Ani DiFranco - ¿Which side are you on?- Righteous Babe / Bertus

Bij de eerste geluiden van Life boat, het eerste lied op de nieuwe cd van Ani DiFranco ¿Which side are you on? hoor je meteen de vertrouwde ingrediënten die haar eigenwijze sound bepalen. Een klein liedje met hier en daar contrasterende instrumentatie. Haar droge, vaak een tikje funky, akoestische gitaarpartijen worden opgeluisterd met een bijna overdreven vervormde elektrische gitaarsound. Het werkt zoals gewoonlijk weer prachtig. Unworry wisselt tempoloze verteldelen af met een volkomen organisch klinkende onregelmatige maatsoort. Haar vaak bijtende en geëngageerde teksten worden door deze frisse manier van arrangeren uitstekend ondersteund. Als het gebodene dan ook nog vertrouwd klinkt kun je wel stellen dat Ani DiFranco een topmuzikant is met een eigen plek in de oceaan van songwriters die we inmiddels rijk zijn. Een moderne variant van de protestzanger. Het tachtig jaar oude titelstuk van deze cd wordt overtuigend gebracht als een mantra met de sound van een patriottisch propagandanummer maar is wederom een tirade tegen het establishment. Kortom, er gebeurt altijd wat bij Ani. Ook een lied over onvoorwaardelijke liefde tot voorbij de dood, Hearse, ontbreekt niet. Luister naar hoe het liedje steeds rijker gaat klinken door middel van allerlei soundscape-achtige klanken. Haar (overigens prachtig droog opgenomen) typische stemgeluid is als vanouds duidelijk in de mix te horen. Ze klinkt levendig, soms een beetje hees, dan weer helder en altijd goed verstaanbaar. Ze speelt bovendien bovengemiddeld goed gitaar. Het geheel luistert ook nog eens lekker weg. Toch zullen er op deze cd voor de echte kenners weinig verassingen te vinden zijn. Echter, het niveau waarop en de oprechtheid waarmee Ani DiFranco elke keer weer weet te vertellen wat haar werkelijk bezig houdt geven ook deze cd weer een prominente plek in mijn cd verzameling.

Arianne Knegt