Andar - Storms
Andar – Storms - Appel rekords APR 1339

Al geruime tijd spelen de Ierse accordeonist David Munnelly, de Schotse zangeres Helen Flaherty en de Vlaamse gitarist Philip Masure samen. Sinds enige tijd heeft dit trio uitbreiding gekregen met de Vlaamse contrabassist Fons Vanhamel en de Nederlandse violist Siard de Jong. Onder de groepsnaam Andar is dit vijftal eind vorig jaar de studio van Philip Masure in Herentals ingedoken en heeft inmiddels het debuutalbum, getiteld Storms, afgeleverd.

Storms is een album zoals de vele liefhebbers van Keltische muziek graag horen. Er is spetterend instrumentaal werk, ingetogen balladen en opgewekte meezingliederen.
Instrumentaal is er niks mis met dit album, hoe kan het ook anders met dit stel gerenommeerde muzikanten. Het instrumentale werk is voor een groot deel traditioneel, maar een van de mooiste tunes op dit album komt van de hand van David Munnelly. Hij schreef het introverte maar speelse Doctor Piccards voor zijn vriend Guido Piccard, ook geen onbekende in de folkwereld.

Zangeres Helen Flaherty zingt zoals we van haar gewend zijn, passievol maar ook met een lach op haar gezicht. Ze schotelt ons een mooi aantal liederen voor, deels traditioneel  maar op dit album zijn ook liederen van de huidige generatie folkmuzikanten, zoals Dougie MacLean, Kate Rusby en Karine Polwart.  Op Storms hoor ik haar verrassend genoeg het liefst in het nummer wat ze samen met Philip Masure zingt, het traditionele The storms are on the ocean. Een lied dat onderweg van Schotland naar Amerika heel wat veranderingen heeft ondergaan, maar waarvan de prachtige melodie intact is gebleven. Fisherman’s wife is een lied dat Helen al jaren in familiekring zong. Op het tweede Shantalla-album nam ze ook al een versie op. Dit maal valt de mooie pianopartij van David Munnelly op. Nog een lied uit het Shantalla-repertoire is The dreadful end of Marianna for sorcery van de talentvolle Schotse singer-songwriter Karine Polwart die dit nummer ooit opnam met de groep Malinky.  De versie van Andar is wat bedaarder, we zijn inmiddels ook weer tien jaar verder.

Het is tegenwoordig bijna ondoenlijk om als muzikant van een groep te kunnen komen. Veel artiesten houden dan ook verschillende groepen op de rit. Bij Andar is het niet anders. Helen Flaherty zingt bij Shantalla, Philip Masure en Siard de Jong spelen samen bij Fling en met Fons Vanhamel begeleiden ze ook de Nederlandse zangeres Clementine. En dan zullen er vast nog wel andere gelegenheidsformaties zijn. Het gevaar bestaat dan dat een en ander veel op elkaar gaat lijken, vooral wanneer met in dezelfde muziekstijl blijft opereren. Het lijkt me dan ook niet verstandig om dan materiaal van elkaar over te nemen, zoals de twee nummers die Andar van Shantalla ‘geleend’ heeft. Verder niets dan lof over dit album. Storms is niet direct een album waarop nieuwe wegen worden betreden, maar wel eentje waarop het spelplezier van de muzikanten te horen is.