paul wj with thomas lina - songs that tell a story
Paul WJ with Thomas Lina - Songs that tell a story -Lonesome Traveler Recordings

Paul WJ, in het dagelijks leven als Paul de Bijl werkzaam als economisch beleidsonderzoeker bij het Centraal Planbureau, heeft ontegenzeggelijk veel en vaak geluisterd naar de grote Amerikaanse troubadours. De titel van zijn CD  Songs that tell a story verwijst dan ook naar zijn ruime hoeveelheid veldwerk en emotionele verkenningen tijdens meerdere indrukwekkende reizen naar de USA, waar hij het spoor van de muziek volgde: Memphis, de Mississippi Delta, Chicago en uiteindelijk Nashville, waar tijdens een workshop van Darrell Scott plotseling Paul’s grootste idool, Guy Clark, binnenstapt als gastdocent. De gevoelens van verwarring, bewondering en onzekerheid die hem op dat moment overvallen en die hij beschrijft, zowel in de begeleidende tekst als in het lied Nashville, zijn zeer invoelbaar.

Zelf zegt Paul over zijn mini-CD: “Het heeft wel iets weg van een persoonlijk dagboek.” Het is inderdaad een zeer persoonlijk, bijna intiem document geworden, waarbij je je als luisteraar soms bijna een voyeur voelt. Je merkt aan alles dat de zes songs tellende cd met veel liefde en bewondering voor de muziek van zijn voorbeelden (Guy Clark, Johnny Cash, Darrell Scott, Merle Haggard, Steve Earle etc) gemaakt is. Alle liedjes schreef hij zelf, in één geval samen met de Amerikaan Darden Pierce, die hij leerde kennen tijdens eerdergenoemde workshop in Nashville, en waarmee hij sindsdien vaker samen schreef.

Het is dus duidelijk te horen welke artiesten Paul WJ geïnspireerd hebben. Net als bij zijn voorbeelden wordt zijn muziek gekenmerkt door melancholieke gitaarklanken en vormen zijn liedjes stuk voor stuk kleine verhaaltjes. Het is natuurlijk vrijwel onmogelijk om het niveau van een Darrell Scott of een Guy Clark te evenaren. Het zou dan ook niet eerlijk zijn deze sympathieke cd langs dezelfde meetlat te leggen.

Paul de Bijl: zang, akoestische gitaar, mondharmonica
Thomas Lina: piano, Hammond, bas, achtergrondzang
Jos Driessen: elektrische gitaar