Awna Teixeira - Where The Darkness Goes
Awna Teixeira - Where The Darkness Goes - / Lucky Dice

Eigenlijk wilde ze in 2003 al een soloplaat maken, maar toen ontmoette ze Allison Russell en werd Awna Teixeira lid van Po' Girl. Met die band maakte ze al een paar mooie albums, maar nu doen ze het even rustig aan, zodat er ook ruimte komt voor solo-projecten. In het voorjaar nam Teixeira Where The Darkness Goes op, een persoonlijk album dat sprankelt van levenslust.

Haar leven was niet altijd gemakkelijk, zo bracht ze als tiener een groot deel van de tijd door op straat. Ze bleef op het rechte pad door muziek te maken en daar is Awna Teixeira goed in, zo weten we al van haar werk met Po' Girl. Where The Darkness Goes is een persoonlijke weergave van alle talenten van deze veelzijdige dame. De plaat opent al gelijk met ingetogen banjotonen in Stand Tall, waarna Minha Querida (de Canadese Teixeira heeft Portugese roots) een musette-achtige accordeon laat horen. Ze bespeelt die instrumenten zelf, evenals ukulele, gitaar, toetsen en percussie met handen en knieën. Bovendien is er die stem, warmhelder, maar met een randje erin dat gelijk de aandacht trekt. Al luisterend word je vanzelf vrolijk, door de hartverwarmende, hier en daar sprookjesachtige teksten en de bijbehorende sprankelende muziek waaruit volop levenslust spreekt. Zoals ze in het fijn intieme titelnummer zingt: "I believe in miracles where the darkness goes".

Een solo-album is zelden letterlijk solo, en het is handig als je dan een stel fijne muzikanten kunt vragen om mee te doen. Zo horen we van Po' Girl Allison Russell in de achtergrondzang en Michael August op drums en percussie, van JT & The Clouds doen Chris Merrill (contrabas, elektrische bas) en Drew Lindsay (toetsen) mee. Shane Jonas is de man die het mooie blaaswerk verzorgt in Prince Of The Park. De hele plaat door laveert Teixeira tussen heerlijke ballads en uitbundige uitstapjes, van folk tot een vleug alt.country en zelfs tex-mex, het doet me nu al uitzien naar haar tour.

Als geen ander weet Awna Teixeira dat niet alles goud is wat er blinkt. Toch houdt ze het hoofd geheven en haalt uit het leven wat erin zit. Die levenslust slaat als vanzelf over op de luisteraar van Where The Darkness Goes

Vanaf 6 september presenteert Awna Teixeira haar album in Nederland. Ze wordt dan begeleid door Bart de Win op accordeon, toetsen, zang en gitaar.

Tourdata september 2012:
6 september - Spijkerboor, Café ’t Keerpunt, www.rootsontheroad.nl