wendy mcneill - for the wolf a good meal
Wendy McNeill - For the wolf, a good meal - Haldern Pop / DGR Music

Wendy McNeill (Edmonton, Canada) heeft met For the wolf, a good meal een opvallend album afgeleverd, dat wellicht het best gecatalogiseerd kan worden onder het folk-noir genre. Want donker is het zeker. Wendy voert je mee in een dromerige parallelwereld met vreemde soundscapes, vocale loops en avontuurlijke arrangementen. Het album bevat opvallend veel wals-georiënteerde liedjes en er wordt veelvuldig op een creatieve manier gebruik gemaakt van instrumenten als bijvoorbeeld de accordeon. De teksten zijn poétisch, de stem nu eens engelachtig dan weer malicieus. Het eerste wat in mijn hoofd opkwam was de verwantschap met de muziek van Kate Bush. De gelijkenis met diens meer experimentele werk is treffend. Wendy’s songs doen bij vlagen ook denken aan de muziek van Björk, Tom Waitts en Sufjan Stevens. De cd, die overigens in een geweldig mooie verpakking zit, doet enigszins  geproduceerd aan, met ingewikkelde maar zeer verzorgde arrangementen, vele dieptelagen en soundtrucjes, die soms echter wat afleiden van de kern. Je zou deze muzikante echter geen recht doen door te beweren dat het hier ‘vreemd doen om het vreemd doen’ betreft. Alles is met zeer veel toewijding gespeeld en gezongen.

De oorspronkelijk Canadese zangeres woont tegenwoordig in Zweden. Op haar vijfde album wordt ze dan ook begeleid door Zweedse muzikanten: bassist Andreas Nordell, drummer Eric Nilsson en alleskunner Christoffer Lundquist, die zich mag uitleven op een enorme variëteit aan instrumenten waaronder allerlei verschillende orgels, een marimba, een celeste en een mellotron. Wendy produceerde het album samen met haar muzikanten. Kortom, aan alles is te merken dat het hier een eigenzinnige en creatieve muzikante betreft. Misschien is dit niet de meest toegankelijke cd in het roots-circuit, voor de serieuze luisteraar valt er heel wat te beleven.

Arianne Knegt