michael de jong - life in d-minor
Michael de Jong - Life In D-minor - Music & Words MWCD 1025

Zijn lichaam zit vol medicijnen vanwege HIV, kanker en hartproblemen. Toch is Michael de Jong niet bang voor de dood, zo horen we gelijk in het titelnummer van zijn meest recente cd Life In D-minor, die eerder dit jaar verscheen. Het proces ernaartoe, daar maakt ie zich wel zorgen over. En ondanks zijn eigen sores blijft hij ook nog begaan met wat andere mensen overkomt. De Jong was, is en blijft een gekweld man en peurt, zoals we dat van hem gewend zijn, het laatste restje kracht uit zijn stem om de gekte, de eenzaamheid, de demonen, het onrecht vanuit zijn tenen de wereld in te kunnen slingeren.

Zijn gitaar blijft ondergeschikt op dit album, het zijn de stem en de teksten waar het om gaat en deze zijn dan ook in vier talen te vinden in een inlay bij Life In D-minor. Op voorganger For Madmen Only vocht Michael de Jong met zijn leger van woorden, dat is gebleven, maar hij lijkt er zelfs nog een schepje bovenop te willen doen. Het album is intenser van toon dan de vorige plaat en de titel dekt de lading. Nee, vrolijk was het al niet en dat zal het ook niet worden, de doffe ellende is te groot om te kunnen negeren. Slotnummer No Fool Like An Old Fool eindigt met de woorden "It's time for me to put away the guitar / …call it a day." Geeft De Jong het op? Is dit een afscheid? Dat is niet wat de nummers ervoor doen vermoeden, die zijn nog steeds boos, strijdbaar, soms op het cynische af: "I got immune to searching / For the end of the rainbow / There's only fools gold waiting there" klinkt het in Got Immune To It. Dan haalt hij uit tegen de maatschappij in Monkey See, Monkey Do: "Crops are grown on polluted land. / Everything we eat's infected with oil. / Islands of plastic float in the blue sea. / Mother Earth is dying, nobody cares" om zichzelf uiteindelijk te bestempelen als 'apostle of lost causes'. In de laatste nummers lijkt hij juist op te roepen om onze zegeningen te tellen en bij de dag te leven.

Zijn eigen leven mag dan in d-mineur zijn en dat van veel andere mensen is niet rooskleuriger maar daarmee houdt Michael de Jong ook een spiegel voor. De natuur gaat dood, een jonge moeder moet zien rond te komen van bijstand en een oude man verliest zijn spaargeld. Daar komt bij dat zijn eigen lichaam De Jong al keer op keer in de steek liet. Life In D-minor is een nieuwe paragraaf in de muzikale erfenis die hij zal nalaten aan zijn publiek. En weer weet hij te raken met die vertrouwde intensiteit.

Komende tijd is Michael de Jong op tour om Life In D-minor te promoten:

Tourdata oktober 2012:
4 okt Den Haag - Paard (kleine zaal)