rachel sermanni - under mountains
Rachel Sermanni - Under Mountains - DGR Music/V2

Er komt veel moois uit Groot-Brittannië dit jaar en daar hoort ook het debuut van de Schotse zangeres Rachel Sermanni bij. Under Mountains bevat naast de vier al eerder uitgebrachte songs van de ep Black Currents nog een achttal heerlijk donker romantische, sferische nummers.

Net als op de ep vormen op Under Mountains akoestische gitaar, strijkers en piano de begeleiding van de mooie warmheldere stem van Rachel Sermanni. Die kan heel breekbaar klinken, maar soms weet ze ook vol uit te halen, een eerste aanzet daartoe geeft ze al in Bones en in The Fog lijkt het zelfs of ze zich nog inhoudt, terwijl er nog veel meer in het vat zit. Stond op Black Currents nog een radio edit van dit nummer dat zich al in mijn hoofd genesteld had, nu is het met een meer uitgesponnen instrumentaal intermezzo  door strijkers en percussie en een subtiele outro op gitaar net wat spannender. Producer Ian Grimble (o.a Manic Street Preachers) heeft ervoor gezorgd dat die vocalen alle ruimte krijgen in een naturelle instrumentatie. Ze mag dan pas 20 zijn, Sermanni heeft nu al een bijzonder fraaie strot. In Waltz wordt dat nog geaccentueerd door de toevoeging van de ietwat rafelige bruine stem van Louis Linklater Abbott van de eveneens Schotse groep Admiral Fallow, die heel fijn samengaat met haar fragiel heldere geluid. De nummers worden telkens gevat in een ander muzikaal jasje, met bijpassende arrangementen. Zo heeft Sea Oh See een donker broeiende uitstraling waar Sleep (met prachtig fragiel gitaarspel) juist als intiem wiegelied begint, terwijl beide nummers een engelachtig koor herbergen.

Rachel Sermanni heeft met Under Mountains een sterk debuut afgeleverd, waarmee ze de belofte van haar eerder verschenen ep meer dan waarmaakt.

Rachel Sermanni komt volgende maand naar Nederland. Tourdata november 2012:
22 november Rotterdam, De Unie