bart de win - easy to see
Bart de Win - Easy To See - www.bartdewin.nl / Lucky Dice

In september toerde toetsenist Bart de Win met Awna Teixeira, komende tijd is hij op pad met Walt Wilkins & The Mystiqueros. Bovendien maakt hij deel uit van de nieuwe bezettingen van Matthews' Southern Comfort en De Veulpoepers en geeft hij les. Ergens tussen alle bezigheden door heeft ie afgelopen voorjaar kans gezien om zijn derde solo-cd als singer-songwriter op te nemen, Easy To See. Die bevat net als zijn voorgangers een variatie aan stijlen, laverend tussen country, folk en een vleugje jazz.

Dat Bart de Win een begenadigd zanger en toetsenist is wisten we al, en net als bij zijn vorige twee platen zit hij ook op Easy To See niet verlegen om goede muzikanten ter begeleiding. Dat begint met de kwaliteit van zijn band The Simple Life: Rinus Raaymakers (bas), Arthur Lijten (drums, percussie), Harry Hendriks (gitaren), BJ Baartmans (gitaren, mandoline, banjo), Birgit Wijdemans (zang) en Arianne Knegt (zang). Virtuoze gasten zijn we inmiddels ook gewend: Gilad Atzmon was al op The Simple Life uit 2009 te horen en zorgt nu weer voor enkele sfeervolle blaaspartijen, waaronder een lome jazzy klarinet op No Sugar en een prachtig melancholieke sax op de ballad Gone. In de Amerikaanse muziekstad Austin ontstond een goede band met Walt Wilkins en zijn vrouw Tina Mitchell Wilkins. Zij waren op Little World (2011) te horen en zijn nu weer van de zangpartij terwijl Kim Deschamps opnieuw te gast is op pedal steel. Nieuwe vrienden die bereid bleken om wat in te zingen zijn JT Nero en Allison Russell (Birds Of Chicago, waarvan dit najaar ook een album verschijnt), die Close The Door opluisteren met hum warme stemmen en tenslotte is er Joost van Es op viool.

Kwaliteit staat dus buiten kijf, de rest is een kwestie van smaak. Mijn voorkeur gaat uit naar de mooie luisterliedjes, dus is Dear Memory met enkel Rhodes en slide gitaar (Baartmans) als begeleiding een van mijn favorieten en droom ik weg bij het eerder genoemde Gone (vol nostalgische jeugdherinneringen). Dan zijn er nog het intieme titelnummer Easy To See, met akoestische gitaar (Hendriks), mandoline en een vette countryknauw (Knegt) en de ballad Songs, met subtiele banjo en fijne viool. Op tekstueel gebied is het These Are The Times (met een lekker reggae-gevoel) dat een glimlach oproept bij de kritische knipoog naar onze online samenleving.

Bart de Win heeft een eigen, veelal zonnig americanagevoel ontwikkeld, dat op Easy To See aanvoelt als een heerlijk ontspannen uitstapje in een druk bestaan, en dat geldt dan niet alleen voor de muzikant zelf, maar zeker ook voor de luisteraar.

Van 27 oktober t/m 4 november 2012 is Bart de Win te zien op diverse podia met Walt Wilkins & The Mystiqueros, op 18 november is de officiële presentatie van de cd Easy To See in Grand Café Berlage in Eindhoven.