Ad van Meurs - En Soms - INLOK 111 8713762001117 / CRS

In zijn muziek zocht Ad van Meurs door de jaren heen een eigen weg, zelf zegt hij in een filmpje op Youtube dat hij te jong was om een hippie te zijn, maar te oud voor punk. Zijn zoektocht leidde hem langs folk (Deirdre), alternatieve stromingen (W.A.T. en Bleistift), americana (Watchman), arabicana (NO blues) en zelfs stevige bluesrock (Hootenanny Jim). Een jaar of wat geleden werd hij wakker met een Nederlandstalig nummer in zijn hoofd. Er volgde een poging tot vertaling in het Engels, maar het liedje bleef rondspoken, er kwamen er zelfs heel wat meer bovendrijven en nu is er een volledig album in zijn moerstaal: En Soms.

De plaat opent sterk met Easy Riders Van De Peel. In een stevig bluesy jasje verhaalt zanger en gitarist Ad van Meurs over de brommercultuur van eind jaren '60, begin jaren '70, maar ook over vrienden die je uit het oog verliest, een pakkende tekst in een wel heel lekker wegluisterende instrumentatie van zijn Watchman band (met drummer Sjoerd van Bommel, bassist Theo Wijdeven en Stephan Jankowski als extra gitarist). Het is echter geen voorbode van wat komen gaat. En Soms is niet direct een bindend geheel, eerder een losse verzameling van mijmeringen, beschouwingen en een enkel ontspannen tussendoortje. De cd geeft zo wel een heel persoonlijk kijkje in het leven van een muzikant. Dat begint op de Brabantse zandgrond, maar Van Meurs trok ook vele malen de grote oceaan over, slotnummer Amerika verhaalt over zijn relatie met dat land en zijn muzikale vrienden daar, zoals Tom Skinner en Gene Williams, die ook te zien waren in de film Searchin' For The Heart Of The Heartland die een paar jaar geleden verscheen. In de nummers daartussenin horen we onder meer over twijfels (En Soms, o ja, door de Pro One weet ik nu weer waarom de muziek uit de jaren '80 mij niet kon bekoren), vakantie in Oostende (Dronken In De Tijd), afscheid nemen van vrienden (Terug Naar De Hei), of hoe hij de blues leerde spelen van een criminele Indo en niet van een Amerikaan (Indo). Sommige liedjes pakken meer dan andere, Ga Niet Te Ver in Zee lijkt een eenvoudige waarschuwing van een bezorgde ouder, maar als je eenmaal weet dat het geschreven werd naar aanleiding van de afschuwelijke gebeurtenissen in Noorwegen vorig jaar krijgt de tekst toch een diepere laag en komt de subtiele inkleuring op mondharmonica door Sjoerd van Bommel net wat gevoeliger over. Het poëtische Verre Liefde krijgt een sprankelende folky tint door de mandoline van gast BJ Baartmans en dan is er een nummer dat me al aanspreekt vanaf de eerste keer dat ik het live hoorde: Soundtrack Van Het Leven, met mooie vocale omlijsting door Ankie Keultjes, die zoals gebruikelijk ook bij dit album verantwoordelijk is voor opname en productie. De donkere ingetogen intro op gitaar is kort, maar bezorgt kippevel, Mike Roelofs versterkt de sfeer op toetsen.

Wie Van Meurs nog niet live heeft gehoord met zijn Nederlandstalige repertoire zal wellicht moeten wennen. Het is niet zozeer de muziek die anders is (blues, folk, americana voeren nog steeds de boventoon), maar hier en daar hoor je hoe hij heeft gezocht naar een mooie uitspraak of uitvoering. Het afgelopen jaar zag ik hoe hij zelf een proces doormaakte bij optredens met dit werk, eerst nog onzeker of dit de goede weg was, zich bijna verontschuldigend voor zijn probeersels, gaandeweg kwam de overtuiging en voelde hij zich steeds meer thuis in dit nieuwe jasje. Uiteindelijk is het een goed gevoel dat telt, bij een prachtige melodie of tekst of zelfs maar een paar indringende noten. Die pareltjes heb ik gevonden op En Soms, dat het meest persoonlijke album is dat Ad van Meurs tot nu toe maakte.

De komende tijd is Ad van Meurs live te zien op de volgende podia:

12 december  Amsterdam Zeppos Songlines
13 december  Marnix Live Ede
17 december  Meneer Frits Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven (uitverkocht)
18 december  Den Bosch Verkadefabriek Blue Room sessions
22 december  Eindhoven Muziekgebouw Frits Philips Grote Zaal
27 december  Eindhoven Café Wilhelmina (met de Folk Survival Club)
30 december  Breda Mezz (Cafe)

Tussen maart en november 2013 gaat Ad van Meurs een tour doen door Brabant rond zijn nieuwe album. De Easy Riders van de Peel-tour wil ieder dorp in de Peel aandoen in cafe, herberg, dorpshuis, etc. Inmiddels zijn al bijna 20 optredens geboekt.