eaden - the road
Eaden - The Road - Continental Records CRCD 42

Met een aanstekelijk folkrockdeuntje wordt The Road ingezet. Het nieuwe album van Eaden lijkt een gewone folkplaat te worden, maar gaandeweg worden invloeden van overal door de Keltisch getinte basisfolk gemengd. De door de band zelf bedachte term eurofolk is dan ook precies wat deze plaat biedt: een vleugje gipsy, een snufje Grieks, folkrock en af en toe een ballad vormen de ingrediënten.

Ten opzichte van voorganger Rays Of The Yellow Sun (2006) is de bezetting van Eaden flink gewijzigd, alleen de kern, bestaand uit de heldere stem van Karin Poell en het akoestisch gitaarwerk van Roland Verstappen is gebleven. Voor The Road werd de hulp ingeroepen van flink wat gasten, waaronder Cor Mutsers (gitaren, mandoline) en Joost van Es (viool). En het zijn met name hun sterke bijdragen die kleur geven aan deze plaat. Alleen op de eerste twee nummers (waarvan het dromerige, duidelijk aan Loreena McKennitt refererende Blackbird's Dream niet echt mijn smaak is) is geen van beiden te horen. Tekstueel gezien blijft Eaden wat aan de lieve dromerige kant, maar muzikaal laat de groep horen over het algemeen meer met beide benen op de grond staan, wat de luisterbaarheid ten goede komt. Zo zorgen Mutsers en Van Es samen met oud-speler Dilaver Goktas voor de fijne naar gipsy neigende klanken van More, versterkt Mutsers naast de bouzouki (Verstappen) de Grieks aandoende sfeer in Quest For Love en ondersteunt hij wederom met Van Es de romantiek in de door Poell en Verstappen samen gezongen ballad While You're Here. Keeper Of The Flames wordt gerecycled, krijgt nu een extra bite in de vorm van elektrische gitaar, waardoor het meer folkrock wordt in de traditie van de bekende groepen uit de jaren '70. In de tweede helft van de cd komt die elektriek nog een paar keer terug, in onder meer Chain Of Pain en Songs Of The Old, waardoor het geheel wat kruidiger wordt.

Waar Rays Of The Yellow Sun nog vooral Keltisch klonk en veel New Age-elementen bevatte, heeft Eaden op The Road gekozen voor een gevarieerder en steviger Europees folkgeluid, dat degelijk en strak wordt uitgevoerd.

Op zaterdag 22 december 2012 staat Eaden in het Jan van Besouwhuis in Goirle met de volgende line-up:
Karin Poell: vocalen.
Roland Verstappen: gitaren, bouzouki en vocalen.