Clannad - Christ Church Cathedral - ARC Music / T2 cd: EUCD2441 / dvd: EUDVD 0015

In de jaren '80 volgde ik als tiener natuurlijk de hitparades. Ineens kwam er een liedje voorbij dat intrigeerde. Een traag melodieus stuk met een harp en een zachtheldere vrouwenstem die in een taal zong die ik niet verstond. Het bleek de Ierse groep Clannad, die met Theme From Harry's Game (de film heb ik nooit gezien) een wereldhit scoorde in het Iers Gaelic. Later maakten ze nog een hit, In A Lifetime, een duet met Bono van U2, en ze maakten de muziek bij de tv-serie Robin of Sherwood. Terwijl ik het verhaal allang kende omdat ik het boek al stukgelezen had zat ik aan het eind van de film Last Of The Mohicans toch te huilen, door de rake muzikale omlijsting van Clannad en ja hoor, ook I Will Find You werd een klassieker van de groep. Al die nummers en nog veel meer zijn terug te vinden op het live album Christ Church Cathedral, dat zowel op cd als dvd is verschenen.

Eind jaren '90 was de rek er een beetje uit bij Clannad, dat toen al bijna 30 jaar bestond. Ze besloten na het album Landmarks, waarvoor ze een Grammy kregen, om even rust te houden. Dat even werd een paar jaar, waarna ze af en toe nog een concert deden, maar niet meer de studio indoken. In januari 2011 speelden ze in de Christ Church Cathedral in Dublin, en gezien de omgeving lag het voor de hand dat ze ervoor kozen om terug te gaan naar hun oorspronkelijke traditionele materiaal en bezetting. En dus zijn ze te horen zoals ze rond 1970 begonnen: zus en broers Máire Brennan, Ciarán Brennan en Pól Brennan met hun ooms Noel Duggan en Pádraig Duggan. Behalve hier en daar een gast (o.a Máire Breatnach op viool, Jane Hughes op cello, Robbie Harris op percussie, Brian Kennedy als vocalist bij In A Lifetime en het koor Anúna) zijn het deze vijf die samen spelen en het is genieten van dit Clannad zonder franje. Hoewel het heel fijn is om die hits nog eens te horen in een uitvoering zonder al te veel poespas eromheen is het vooral het oude materiaal dat sprankelt, van opener Thios Chois Na Trá Domh (van het eerste album Clannad uit 1973) tot de prachtige afsluiter Dúlamán (van de gelijknamige plaat uit 1976) met heerlijk jazzy intermezzo op bas, terwijl het ook nog rockt. Het is een van de juweeltjes waar ik blij van werd bij de paar optredens die ik van de groep zag in de jaren '90, en daar zitten er ook nog een paar van in de toegift: Down By The Sally Gardens, NNil Sè Ina Lá en Teidhir Abhaile Riú, de laatste twee lekker aanstekelijk.

Degenen die besluiten om de dvd aan te schaffen krijgen twee extra nummers: Coinleach Glas An Fomhair (van het album Magical Ring uit 1983) en Two Sisters (van Dúlamán). Het samen optreden in 2011 heeft Clannad duidelijk nieuw leven ingeblazen, inmiddels is de groep bezig aan een nieuw album dat later dit jaar zal verschijnen en ze doen een uitgebreide tour door Europa. Na het zien en beluisteren van Christ Church Cathedral word ik alvast weer fan van deze heerlijke Ierse groep.

Op maandag 28 januari 2013 is het enige optreden van Clannad in Nederland, in De Oosterpoort in Groningen.

Wil je een pakket met de cd en dvd Christ Church Cathedral winnen? Folkforum mag er 3 weggeven. Wil je in aanmerking komen, stuur dan voor 1 februari 2013 een mail met je naam, adres en woonplaats naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., winnaars ontvangen bericht. Naschrift 2-2-2013: Uit de 14 verschillende inzenders zijn inmiddels drie winnaars getrokken. Zij krijgen de cd en dvd spoedig in huis.

Niet gewonnen? De cd en dvd zijn ook te bestellen bij de betere platenzaak of Bol.com.