richard thompson - electric

Richard Thompson - Electric - Proper Records PRPCDX108

Het was aan het eind van de jaren '60 dat de Engelse groep Fairport Convention stevig aan de weg timmerde met een uitgelezen mix van Engelse folk en Amerikaanse westkust muziek. Toen de groep even later met succes overstapte op onvervalste Britse folk-rock op het legendarische album Liege & lief, was de kiem van de breuk onherroepelijk gepland. Nu, bijna vijfenveertig jaar later, is het frappant dat de leden die daarna uitstapten nog steeds op een boeiende muziekcarrière kunnen bogen. Terwijl Fairport zelf al jaren een zieltogend bestaan leidt, zijn mannen als Ashley Hutchings, Iain Matthews en Richard Thompson nog immer actief en in ontwikkeling.
Richard Thompson is ontegenzeggelijk de actiefste van het stel. Electric is alweer het eenentwintigste reguliere album dat verscheen tijdens de veertigjarige solocarrière die in 1972 begon met het album Henry the human fly.

De titel Electric schept verwachtingen en inderdaad hanteert Thompson veelvuldig de elektrische gitaar op dit album. De liefhebbers van de akoestische Thompson hoeven echter niet te vrezen, in enkele nummers bespeelt hij het instrument op zeer subtiele wijze. De akoestische gitaar, ondersteund door een enkele draailier, staat wel centraal staat in het hoogtepunt van het album, The snow goose, een prachtig duet met country-coryfee Alison Krauss. Ik had niet gedacht dat deze twee uiteenlopende stemmen zo mooi zouden harmoniëren.
De meeste nummers speelt Richard Thompson in met de mannen waarmee hij al geruime tijd samenspeelt, al sinds het uitbrengen van zijn vorige album Dream attic in 2010. Michael Jerome (drums, percussie, harmony vocals) komt oorspronkelijk uit Texas en speelt al zo'n twaalf jaar met Thompson. Taras Prodaniuk (bass, mandocello, harmony vocals) is een relatieve nieuwkomer. Hij speelde o.a. bij Dwight Yoakam en recentelijk met  Lucinda Williams. Het zullen de roots van deze mannen zijn dat sommige nummers een licht americana-tintje meekrijgen, maar doorsnee genomen blijft de muziek van Thompson een heerlijke mix van rock-'n-roll, skiffle, Britse en Keltische folk.
Het mooie aan een cd van Richard Thompson is enerzijds het onmiskenbaar eigen gitaargeluid en anderzijds de gave om in uiteenlopende stijlen liedjes te maken, vaak voorzien van een bijtende ofwel humoristische tekst. Die teksten gaan vrijwel altijd over gewone mensen, zoals 'Silly old man with his teeth all gone'  in de opener Stony Ground. In Stuck on the treadmill wordt de dagelijkse sleur van veel mensen op de hak genomen. Dit nummer en Sally B zijn duidelijke voorbeelden van waar het huidige trio toe in staat is: grillig gitaarwerk, stuwende bas en denderende drums. Richard Thompson omschrijft het geluid van het drietal als een snibbige soort van folk-funk. De mandoline van Thompson en de viool  van Stuart Duncan zijn verantwoordelijk voor het meer aardse karakter in het wrange maar sterke Where's home.

Buddy Miller is verantwoordelijk voor de productie van Electric. Volgens eigen zeggen was hij goed genoeg om zo nu en dan koffie rond te brengen en kreeg hij twee weken gitaarles. Dat is te weinig eer voor de man die Richard Thompson en zijn mannen van hun beste kant laat klinken, in een live-setting met een sober maar warm geluid.
Electric is een album dat misschien nog moet groeien, maar een groot aantal liederen heeft de kwaliteit in zich om uit te groeien tot ware Thompson-klassiekers.

Electric verschijnt op dinsdag 5 februari 2013
Een voorproefje op Soundcloud: Good Things Happen To Bad People.