rita hosking - little boat
Rita Hosking - Little Boat - eigen beheer / Lucky Dice

Twee jaar geleden was de Amerikaanse zangeres/gitariste Rita Hosking voor het eerst in Nederland en ze maakte indruk. Een prachtige stem die vol overtuiging verhaalt over haar geboortestreek of over mijnwerkers, zichzelf begeleidend op gitaar met ondersteuning van echtgenoot Sean Feder op dobro en banjo. Haar album Burn, dat eeen paar maanden na die tour uitkwam kreeg een plekje in de Hidden Gems van de Britse krant The Observer en in het jaarlijstje van onze recensent Assie Aukes, naast onder meer Gillian Welch en June Tabor, die in 2011 ook sterke albums uitbrachten. Komende week is Hosking opnieuw te zien op diverse podia in ons land en ze neemt een nieuw album mee. Little Boat is een mooi akoestisch kleinood, waarop ze als gebruikelijk samenwerkt met Sean Feder (dobro, banjo) en producer Rich Brotherton (ook gitaar, bas en andere akoestische instrumenten), maar dit keer zijn ook de stem en clawhammer banjo van dochter Kora Feder te horen.

Hoewel Burn ook al grotendeels akoestisch was, is Little Boat instrumentaal gezien nog wat eenvoudiger van opzet. Geen drums of uitgebreide arrangementen, maar meer een live gevoel, met uiteraard die stem met dat heerlijk gevoelige randje, die nu verhaalt over sterfelijkheid (Parting Glass, en nee, geen cover van de Ierse klassieker), een kijkje biedt in de gedachten van een jonge schoonmaakster (Clean) die niet alle privileges heeft meegekregen van de mensen waarvoor ze werkt, of een klein bootje laaat dobberen op de Grote Meren in de heerlijk ingetogen ballad Blow Northwest Wind, met subtiel dobro-spel (en hoor ik daar een accordeon?). Met het laatste nummer, Five Star Location, borduurt Rita Hosking voort op haar Ballad For The Gulf Of Mexico. Want de vraag "what about the war on the working man?" uit dat lied blijft actueel, nog steeds verliezen mensen hun baan en krijg je het gevoel dat je als gewoon mens maar een beetje aan de zijlijn mag staan toekijken.

Hoewel ze nu nog maar net 18 is, heeft Kora Feder al in 2010 met haar ouders samengewerkt op de ep Live In The 16 To 1 Mine. Op Little Boat laat ze horen dat ze beschikt over een fijn gevoel voor de clawhammer banjo en haar stem kleurt heel goed bij die van haar moeder. Bekijk bijvoorbeeld eens dit filmpje op Youtube, dat eerder dit jaar werd opgenomen en waar ze het samengeschreven Where Time Is Reigning uitvoeren, over de almacht van Tijd.

Het moge duidelijk zijn dat wat er uit de pen van Rita Hosking vloeit, telkens weer nummers oplevert die recht uit het hart komen. Voor Little Boat toog ze in november naar muziekstad Austin, waar de 7 nummers in vier dagen tijd werden opgenomen in de thuis-studio van Brotherton, die zorgt voor een fijn naturel geluid. Het resultaat is een mooi akoestisch kleinood voor de liefhebber van pure muziek.

Hoewel het album officieel pas op 4 maart uitkomt, is het al wel beschikbaar tijdens de tour van Rita Hosking & Sean Feder in Nederland.

Tourdata 2013
woensdag 27 februari: Nw.- en St. Joosland, Theater de Wegwijzer