sleepwater - sunwritten
Sleepwater - Sunwritten - eigen beheer (www.sleepwater.nl)

Een paar jaar geleden kregen we een cd'tje van Wilburg, met Wil Opstals als frontman. Fijn bandje, maar met Sleepwater, waarin Wil bas en gitaar speelt en broer Ad Opstals zang en gitaar voor zijn rekening neemt wordt de lat heel wat hoger gelegd. Samen met Martin de Ruijter (drums, percussie) en Ernst van Nieuwburg (gitaar, bas, toetsen) brachten ze eind 2012 de cd Sunwritten uit, een sferisch americana-album dat duidelijk invloeden van Neil Young herbergt.

Hoewel de titel Sunwritten zonnig klinkt is het album niet direct licht van toon. Al gelijk in openingsnummer A Room Full Of Sparrows zijn bouwgeluiden te horen, gepraat, getimmer, en vogeltjes, blazers (Roy Hendriks op trombone en Willem de Wit op trompet) en pedal steel (Peer Desmense) geven kleur. Het nummer op zich is te beluisteren als een soort mini rockopera, met verschillende thema's. De bruine gerafelde stem van Ad Opstals levert hier en daar een uitgesproken karakter aan een lied, zoals Noisesleeper II met donkere soundscapes,  en het juist rustige, ietwat Cohen-achtige …Are Blue met een ontspannen pedal steel. En dan zijn er ineens een paar kale pianonoten na een vol bandgeluid met dwarsfluit in het samengezongen Running Out Of Time, zij worden als vanzelf opgevolgd door het ingetogen Would You Lie? dat in een een desolaat landschap van waaiend geluid is gevat, afkomstig van Sebastiaan Bijlevelt (Okieson), die ook verantwoordelijk is voor de passende productie.

Voor diegenen die nog fysieke cd's kopen is Sunwritten een mooi verzorgde uitgave, compleet met tekstboekje en een intrigerende hoesfoto van een ouderwetse, smeltende typemachine op een tafel in het duinzand. De plaat herbergt wat country- en rockinvloeden van zo'n 40 jaar terug, met name naar Neil Young is goed geluisterd, maar Sleepwater is beslist geen kloon van de man. Soundscapes, rafelstem, lekker gelaagde muziek en fijne gasten geven de band een heel eigen karakter.