faustus - broken down gentlemen
Faustus - Broken Down Gentlemen - Navigator Records NAVIGATOR077

Het Britse folkdrietal Faustus ontstond uit de band Dr Faustus rond trekharmonicaspeler Tim Van Eyken, waarvan twee albums verschenen. In 2006 gingen Benji Kirkpatrick (zang, bouzouki, gitaar) en Paul Sartin (zang, viool, hobo, althobo) verder als trio met Saul Rose (zang, melodeon) om de pure Britse folktraditie levend te houden, waar ze in andere formaties (o.a. Bellowhead, Seth Lakeman Band, Waterson:Carthy, Eliza Carthy, Belshazzar's Feast…) vooral een eigen folkgeluid neerzetten. In 2008 verscheen het album Faustus, waarmee ze onder meer een nominatie binnensleepten voor een BBC Radio 2 Folk Award. Daarna namen de heren een jaar of twee pauze om eind 2012 met hernieuwde energie te gaan toeren en nog een album op te nemen: Broken Down Gentlemen.

Dat traditionele muziek allesbehalve ouderwets hoeft te klinken heeft Faustus al eerder bewezen en ook de traditionals op Broken Down Gentlemen sprankelen speels door de hele plaat heen. Voor de productie hebben ze wederom Stu Hanna in de arm genomen, die het folkgeluid mooi naar voren laat komen. Liefde(sverdriet), roof, moord en doodslag en niet te vergeten een fijne dubbele bodem zijn typische folkthema's, die door de drie heren met veel plezier en muzikaal vakmanschap uitgevoerd worden. De lichthese stem van Benji Kirkpatrick en de wat donkerder vocalen van Paul Sartin zijn het vaakst in de lead zang te horen, Kirkpatrick trekt onder meer de zinderende versie van Banks Of The Nile (vooral bekend in de uitvoering van Sandy Denny), dat in dit arrangement overigens niet zou misstaan in het repertoire van Seth Lakeman. Gitaar, melodeon en viool vlechten zich door elkaar heen om dit anti-oorlogslied een dynamische, bijna hypnotiserende sfeer te geven. Het daarop volgende The Captain's Apprentice (met Sartin in de lead) is daartegenover vrij ingetogen, maar daarmee wordt juist de trieste inhoud recht gedaan. Saul Rose geeft met zijn helderwarme geluid een lekker uitbundig tintje aan de overigens tragische inhoud van The Prentice Boy terwijl hij de dubbele bodem in The Thrashing Machine er nog eens fijntjes mee benadrukt, ondersteund door de subtiele begeleiding die de tekst centraal stelt. Wie alles wil weten over de liedjes, hun teksten en herkomst kan terecht op de website van de band (www.faustusband.co.uk). Bij elk stuk staat ook het corresponderende nummer uit de Roud Folksong Index, een database die samengesteld werd door Steve Roud en online te raadplegen is.

Faustus speelt niet zonder meer nummers na, maar voegt zelf eigen of bestaande melodieën toe of verwerkt verschillende versies van een lied in een eigen arrangement. Soms ingetogen, maar vaak dynamisch, steken zij op Broken Down Gentlemen de oude folkliedjes in een sprankelend jasje. Daardoor komt de traditie volop tot leven en dat mag je koesteren.