grant campbell - fixing the shadows
Grant Campbell - Fixing The Shadow - Crooked Mouth Records

Een geprogrammeerde ritmebox, zoals gebruikt wordt in de eerste twee nummers, kan je behoorlijk in de luren leggen. Een verraderlijke toonzetting als je het mij vraagt. Zelf ben ik een voorstander van “levende” muziek, en wanneer zwak toegepaste techniek een overheersende rol speelt dan heb ik daar moeite mee. Zeker bij een artiest als Grant Campbell, ervaar ik dat als een gemiste kans. Het zal wel één van die noodzakelijkheden zijn wil je als zelfstandig ondernemer een betaalbare productie neerzetten. Terug naar analoge opnamen en zoveel mogelijk gebruik maken van echte instrumenten zou mijn motto zijn. Liever een bevriende percussionist, dan een zielloze doos. Gelukkig heeft dit nieuwe album van Grant Campbell voldoende waardevols te bieden waardoor details als deze geabsorbeerd worden. Noem me een kniesoor omdat ik daar over val, en dat hier onnodig uitvergroot. Wat gebleven is is dat heerlijke diepe stemgeluid, wat de muziek van Campbell zo kenmerkt en fascineert.

In de slepende song, Annie, ervaar je Campbell’s klasse als vanouds. Mooi diep gezongen, vet in de bas, en dameszang in de begeleiding. “Fixing the Shadows” wat kan dat betekenen? Is het poëtisch? Probeer de artiest hiermee iets specifieks aan te duiden? Is iemand niet zichzelf? Intrigerend is het wel. Normaliter is Grant aanzienlijk down to earth. Prelude: Tragic Stories wordt volledig gedragen door piano en is niets anders dan formidabel, en dat met een duur van slechts 1 minuut 46 seconden. Het is een instrumentaal intro tot Tragische Verhalen, echter beide nummers vloeien niet als vanzelfsprekend in elkaar over. Ze worden gescheiden door Tightrope. Een liefdesliedje waarin de mannelijke helft zich retorisch afvraagt waar zijn wederpartij de grenzen van hun relationele voorwaarden legt. Vraag en aanbod, altijd een interessant mechanisme. Vandaag passeerde zomaar weer eens Haymaker van Hayward Williams de revue. De plaat verscheen begin dit jaar, maar blijft groeien. Hetzelfde genot biedt Fixing the Shadows van Grant Campbell. Na een aanvankelijke teleurstelling, als gevolg van een torenhoge verwachting, klimt de plaat langzaam maar zeker terug tot een hoger niveau. De plaat is weliswaar niet van dezelfde sobere rauwheid die Beyond Below bevatte, maar uiteindelijk blijft deze Schot voor mij een klasse apart, en zal de gemiddelde muziekliefhebber zijn aankoop dubbel en dwars waard vinden.