cocos lovers - gold or dust
Cocos Lovers - Gold Or Dust - Smugglers Records

Ze komen uit het Britse Kent, mogen onder meer Laura Marling tot hun fans rekenen en organiseren hun eigen Smugglers Festival. Cocos Lovers bestaat uit een zevental vrienden, familie en voormalige au pairs en maakt muziek met een vrolijk, zonnig geluid, die toch geworteld is in de Britse traditie. Alhoewel… ook op hun derde album Gold Or Dust blijkt dat hun zomerfolk weliswaar zonnig is, maar dan wel met een twist.

In 2008 namen de bandleden van Cocos Lovers ontslag bij hun reguliere baan en gingen ze op reis door Europa, geld kwam binnen door op straat te spelen of te werken op een boerderij. Hun ervaringen legden ze vast in de nummers die op hun eerste cd Johannes (2010) werden vastgelegd. Met die plaat zetten ze gelijk de multiculturele toon voor hun verdere carrière, die inmiddels al leidde tot optredens op bekende Britse festivals zoals het grote Glastonbury, maar ook Cambridge Folk Festival en de Sidmouth Folk Week. Toch vergeten ze hun eigen wortels niet, met name de Britse samenzangtraditie schemert regelmatig door in de liedjes die daarnaast onder meer elementen uit Amerikaanse en Afrikaanse folk herbergen. Met een instrumentarium van mandoline, banjo, akoestische en elektrische gitaren, mondharmonica, viool, zingende zaag, fluit en drums of percussie roepen ze een zomerse sfeer op, die echter bij nadere beluistering toch zijn donkere kanten blijkt te hebben.

Na een subtiel ontspannen banjo-intro wordt in opener Roots Of The Willow gelijk een ongemakkelijke situatie geschetst: Look upon my window / Look upon the stars / I know you'll cut me down. In de teksten horen we vervolgens vooral over afscheid, verlies en verslagenheid, al zijn er hier en daar toch ook nog kleine lichtpuntjes van hoop te bespeuren. Een paar titels: Walk Among The Ghosts, The Spirit That Swallowed You Whole of One Of You Will Drown voorspellen weinig opwekkends en Emily is ook al geen liefdesliedje voor een meisje met die naam, maar getuigt eerder van een gevoel van wanhoop (aan het eind van de plaat wordt in een klein zinnetje duidelijk om wie het wel gaat). De stuwende gitaar en drums doen hier trouwens enigszins denken aan het geluid van de Afrikaanse band Tinariwen. Het thema van de plaat is de apocalyptische bestemming van ons bestaan, oftewel ooit moeten we er allemaal aan geloven. Dat klinkt overigens een stuk dramatischer dan de plaat is, Cocos Lovers doet zijn verhalen immers ronduit luchtig en zonnig uit de doeken.

Met een fijne naturelle productie luistert Gold Or Dust in elk geval lekker weg en verbaast het niet dat de groep het goed doet op festivals. Het zomerse folkjasje van Cocos Lovers past de groep als gegoten en deze luisteraar deint alvast graag mee op de aanstekelijke klanken.

Meer info over Cocos Lovers vind je op: http://www.cocoslovers.com/.
Een voorproefje vind je op Youtube: Hollow Ground.