jadea kelly - clover
Jadea Kelly– Clover

Waar waren we ook alweer gebleven? Muziek! Het was alsof de tijd even stil gestaan heeft. De zomer vroeg zijn aandacht. Gelukkig is de wereldbol niet gestopt met draaien, en ondanks de gebruikelijke zomerse stagnatie verschenen een aantal prachtige platen. Waaronder deze van de voor mij volstrekt onbekende Jadea Kelly. Dit prachtvolle project is verwezenlijkt in de Woodshed Studios te Toronto onder auspiciën van Stew Crookes (de man die je wellicht kent van Hawksley Workman). Clover is overigens niet Jadea’s eerste plaat, maar of die eerdere producties een vergelijkbare persoonlijkheid uitstralen als deze, daarvan heb ik geen weet (de optie dit in een later stadium te onderzoeken blijft uiteraard altijd bestaan. De aankoopprijs van haar debuut – Second Spring - (uit 2008) is flink gestegen). Clover is één van die zeldzame groeiplaatjes. Je hebt wellicht een kleine gewenning nodig ten aanzien van de zang, die enigszins ijl en hoog is. Clover zou ik willen omschrijven als een moderne popplaat met een rocktintje. Je hoort dat ze haar inspiratie ontleend heeft aan folky roots – althans wanneer je je voorstellingsvermogen de ruimte geeft. Jadea appelleert tevens aan dat zelfde creatieve vermogen door kwistig met speelse metaforen te strooien. The clover still grows, round the meadow, though it snows.

Qua sfeertekening dringt zich een vergelijking op met de Amerikaanse Megan Reilly, een andere Lone Wolf. Serieuze popmuziek met een donker randje die je weet te kluisteren. De snaararrangementen voegen toe aan de lading die aanvankelijk gevoed lijkt door percussie en (elektrische) gitaren, als bij een basale rockband. De gedachte om daarmee een bruggetje te slaan naar een bestaand publiek zal daarbij meegespeeld hebben. Want op andere momenten zingt ze voor de Canadese metal band Protest the Hero. Het initiatief om de carrière van deze zangeres van een breder perspectief te voorzien kan ik slechts toejuichen. Wanneer je een zelfde feeling hebt met muziek hoor je waarom. Ingetogen enerzijds, maar op de rand van een vulkaan. Erupties worden te nauwer nood voorkomen, maar die dreiging, dat gevoel van onbehagen, houdt je alert als een wolf die teert op een – noodgedwongen - mager dieet.