scott cook - one more time around
Scott Cook – One More Time Around

Scott Cook is afkomstig uit Edmonton, Alberta, en One More Time Around is het vierde album van deze singer songwriter uit Canada wat onlangs verscheen. Tijdens een periode van rust – veel van zijn tijd was hij onderweg de laatste zes jaar - kwam dit album tot stand. Hij omschrijft zijn platen als liefdesbrieven aan de wereld. Zijn liedjes zijn momentopnames, observaties uit een alledaags leven. Zijn perspectief wordt – evenals de mijne – mede gevormd door de onrust die de nieuwsbronnen ons dagelijkse voorschotelen. Daarnaast ontmoet hij veel mensen “on the road” waardoor zijn visie zich niet slechts beperkt tot een lokale leefomgeving. Het album is een voortdurende dialoog tussen hoop en wanhoop, gefilterd door Scott’s persoonlijke omstandigheden. Niet alle risico’s kun je afdekken, en tegelijkertijd is er verdomd veel wat dit leven meer dan de moeite waard maakt. In je schulp kruipen is geen optie, je moet er wat van maken.

Voor september en oktober heeft deze moderne troubadour en reiziger zich geprogrammeerd om optredens te verzorgen in dit gedeelte van de wereld. One More Time Around bevat tien stemmige liedjes. Luistermuziek op maat gesneden voor een ieder die zich openstelt voor de gevoelens van een ander. Geen artiest die zich ergert aan onrechtvaardigheden en daardoor zijn visie proclameert, maar wel degelijk iemand die mij doet beseffen waarom we onze zegeningen mogen tellen. Hij zingt van warmte en geruststelling in You Don’t Find Out in the End. De musici die hij om zich heen verzamelde versterken de sfeer die spreekt uit zijn teksten. Mooie heldere akoestiek, waarbij Jesse Dee ruimte krijgt met zijn elektrische gitaar. Even mooi zijn de accenten die Mark Lavengood weet te zetten op de dobro. Er verandert weliswaar veel in de wereld om ons heen, maar optimisme voert de boventoon bij Scott Cook. Geen hemelbestormer, alsof je daar momenteel iets mee bereikt. Tussen de eigen geschreven liedjes tref je een uitstekende versie aan van Greg Brown’s The Poet Game. Terecht een referentiekader om jezelf aan te meten, en eerlijk gezegd, Scott Cook komt er prima mee weg op deze onderhoudende plaat.