Hot Griselda - Meow!
Hot Griselda - Meow! - Appel Rekords APR1347

Drie jaar na het titelloze debuutalbaum komt Hot Griselda met een tweede plaat, Meow!.

Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd: in het cd-boekje prijken nog steeds de namen van Stijn van Beek (uilleann pipes, low whistles en nu ook EWI, een electronic wind instrument, oftewel een `blaassynthesizer'), Toon Van Mierlo (uileann pipes, low whistles, diatonisch accordeon en sopraansaxofoon), Kaspar Laval (bouzouki, elektrische gitaar en nu ook gaita, een Galicische doedelzak) en Jeroen Geerinck (gitaar, elektrische gitaar, nu ook bodhran en tevens verantwoordelijk voor opname, mixen en masteren).

Maar al na enkele nummers wordt duidelijk dat de groep de afgelopen jaren een eigen geluid heeft ontwikkeld: steviger dan op de eerste plaat, en nog energieker. Associaties met `wall of sound' en `roller coaster' doemen op bij de scheurende pipes in de vette andro MF 148 en de stevige bouree Ancient Mariners.

Na een dromerig intermezzo op doedelzak met elektronische zeemeeuwgeluiden komen we met The Empress' New Clothes in iets rustger vaarwater. Het eerste deel van deze schottisch met een hoofdrol voor de sopraansax en pipes is onmiskenbaar van de hand van Toon. Het swingende tweede deel is geschreven door Kaspar, die op deze cd een groot deel van de composities voor zijn rekening neemt, en Stijn.

Na een wals in 5 met een hoofdrol voor de EWI volgt een Bretons drieluik, deze keer van loudéac, baleu en loudéac, in Nederland wat minder bekende dansen. De voor de Bretonse dansmuziek zo kenmerkende dialoog horen we hier uiteraard ook, nu tussen saxofoon en uileann pipes. In het derde deel gaat het er weer stevig aan toe, met stuwend gitaarspel van Jeroen.

Is er dan geen rustpuntje op deze plaat? Jawel, en uiteraard is het een mazurka, Ameixoeira Station is een combinatie van drie melodieen van Stijn, Kaspar en Jeroen, ingeleid door regendruppels op het dak, met een prachtig begin op low whistle en gitaar en een mooie opbouw naar een toch weer scheurend einde.

Hierna is het weer een bonk energie met een reel (met lekker bodhrangeroffel), een jig, een schottisch en een hypnotiserende Rond de St. Vincent.

Op Meow! klinkt Hot Griselda nog meer als een eenheid. Zeker geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

Ronald Rietman