clannad - nadur
Clannad - Nádúr - ARC Music productions EUCD2471 / www.arcmusic.co.uk

Het verschijnen van het laatste album Landmark in 1998 luidde het einde van Clannad in. Pól Brennan, een van de originele leden was er toen al niet meer bij. Hij vertrok al na het album Past Present in 1989. Natuurlijk werd de naam sinds die tijd behoorlijk uitgemolken met de uitgave van verschillende, overbodige, re-releases en compilaties.  Zangeres Moya Brennan startte een redelijk succesvolle solocarrière, de gebroeders Noel en Pádraig Duggan gingen een los-vaste samenwerking aan met Duitser Thomas Loefke in diens Norland Wind. Wat de gebroeders Ciarán en Pól Brennan in die tijd gedaan hebben, is mij niet bekend.

Nadat de reünieconcerten met de voltallige oorspronkelijke bezetting in 2011 in de Christ Church Cathedral in Dublin op cd en dvd verschenen, kon een nieuw studioalbum eigenlijk niet uitblijven.
Met Nádúr (het Gaelic woord voor natuur, spreek uit als Ned-dur) pakt Clannad de draad weer op waar die in 1998 is blijven liggen. Even schrok ik. De stem van Moya Brennan klinkt in het openingsnummer Vellum wel erg sterk verouderd. Gelukkig herpakt zij zich in de rest van de liederen. Alle bekende ingrediënten die Clannad in vroeger tijden wereldberoemd maakten zijn op dit album aanwezig. De slepende melodieën geënt op de traditionele Keltische muziek, de bij vlagen mooie samenzang in het Gaelic en het verstilde instrumentale werk met de harp van Moya Brennan en de fluit van Pól Brennan op de voorgrond. Een verschil is er ook. De enorme galm die de latere producties van de voormalige Ierse folkband teisterde, blijft op dit album binnen de perken. Voorzichtig worden er uitstapjes gepleegd, getuige het countryachtige The fishing blues.

Bij vlagen overtuigt Nádúr. Het stuwende Tobar an tSaoil klinkt zoals de band in zijn hoogtijdagen klonk, al moet ik wel zeggen dat de sound naar het Schotse Capercaillie riekt. Maar te vaak hoor ik een pastiche van het solowerk van zangeres Moya Brennan, zoals in TransAtlantic en The song in your heart.
Een beetje naïef misschien, had ik gehoopt dat het oorspronkelijke vijftal het album op zou nemen. Zonder alle bekende en minder bekende Ierse studiomuzikanten, zodat we een puur album zouden krijgen dat in het verlengde zou liggen van de elpees uit hun muzikaal gezien interessantste periode, de jaren zeventig van de vorige eeuw. Helaas mag dat niet zo zijn. Hoewel ik het album beter vind dan veel van hun producties in de nadagen van de band, neemt het echter niet weg dat Nádúr te vaak een herhaling van zetten bevat. De oude Clannad-fan zal dit zeker bekoren, maar waarschijnlijk gaat Nádúr geen nieuwe bewonderaars opleveren.

De release datum van dit album is 20 september 2013.