brandy zdan - lone hunter
Brandy Zdan - Lone Hunter - Cavalier Recordings CR 255607

De naam Brandy Zdan zal niet direct een belletje doen rinkelen, tenzij je toevallig weet dat ze deel uitmaakte van het duo Twilight Hotel. Daarin bundelde deze vanuit het Amerikaanse Austin oprererende Canadese singer-songwriter haar krachten met Dave Quanbury en leverde een paar goed ontvangen albums af, het laatste When The Wolves Go Blind in 2011. Nu is Zdan op de solotour en in september verscheen haar debuut-ep Lone Hunter.

Het eerste dat opvalt is dat Brandy Zdan op haar soloplaat helaas geen accordeon meer speelt, maar enkel nog gitaar en wat slagwerk. Dat was een van de dingen die (naast de karakteristieke samenzang) Twilight Hotel niet alleen een fijn folky, maar ook een eigen geluid binnen de alt.country gaven. Als singer-songwriter heeft Zdan gekozen voor meer ingetogenheid, al is bijvoorbeeld de spokende percussie hier en daar wel gebleven. Lone Hunter is dan ook een treffend gekozen titel voor deze ep. Zdan heeft 6 gevoelige nummers neergepend, waarvan opener Mourning Dove nog samen met Dave Quanbury en slotnummer I Remember When You Used To Love Me met Liz Foster van The Trishas. Jamie Lin Wilson en Kelley Mickwee van diezelfde alt.countrygroep verzorgen de achtergrondvocalen op O Where, een ballad over een verloren liefde met pedal steel (Ricky Ray Jackson) en een lichte zucht in haar heldere, krachtige stem. Hier en daar voegt ze wat elektronische snufjes toe, bij Blood As The Ink leidt dat ertoe dat ook haar stem niet meer naturel klinkt en dat vind ik jammer. Gelukkig gaat ze vervolgens weer verder op de intieme weg met het titelnummer van de ep, Lone Hunter, waar de akoestische gitaar een hoofdrol speelt in een wat donkere tekst: Oh, we all die alone / Oh we all turn to smoke / Oh I am searchin' for the lone hunter.

Met Lone Hunter heeft Brandy Zdan alvast haar visitekaartje afgegeven voor de toekomst. De gevoelige liedjes over het leven, de liefde en de toekomst lonen de moeite  om naar te luisteren, waarbij haar heldere stem een waardevol instrument blijkt.

Vanaf zondag is Brandy Zdan in ons land, zij maakt deel uit van The ABC of Canadian Music, waarin ze samen met Awna Teixeira en Cara Luft speelt. In het eerste deel van het programma zie je de dames individueel aan het werk, in het tweede deel treden ze samen op, in trio- en duovorm in een setting waarbij zij alle drie tegelijk op het podium staan en hun eigen songs spelen maar daarbij elkaars nummers begeleiden.

Tourdata oktober/november 2013:
zondag 27 oktober A Walk About Music Edam - Volendam
maandag 28 oktober Meneer Frits Eindhoven