souldada - watervolk
Souldada - Watervolk - www.souldada.nl

Het is een moeilijk jaar geweest voor Souldada, de Friese band rond gitarist Herman Woltman. Het plotselinge overlijden van zangeres Maeike Sijtsma is de groep niet in de koude kleren gaan zitten. Gelukkig is  Souldada niet bij de pakken neer gaan zitten en is sinds afgelopen zomer bezig met de voorbereidingen van een nieuwe theatershow. Het album Watervolk is daar een uitvloeisel van. Femke Hoeksma, vriendin en collega van Maeike Sijtsma in Three-ality,  heeft de uitdaging aangedurfd en is de nieuwe zangeres geworden.

Op het album Watervolk doet blijken dat dit een goede keuze is. Femke Hoeksma heeft een lenige, expressieve stem die zich prima leent voor de exotische klanken van de band.
Dat Souldada een echte wereldband is, doet blijken door het feit dat de groep maar liefst vijf verschillende talen bezigt op dit album. Naast het Fries, Engels, Nederlands en Zuid-Afrikaans is door de inbreng van gaste Izaline Calister daar ook nog het Papiamento bijgekomen. Ook instrumentaal beweegt de band zich in verschillende richtingen, van wereldmuziek met Zuid-Europese en Zuid-Amerikaanse klanken, via folk en soul naar de popmuziek. Ondanks die verschillende richtingen weet Souldada toch een strikt eigen geluid te creëren, waarin de gitaren van Herman Woltman en de cello van Carel van Leeuwen een dominante rol spelen. Aangezien dit tweetal wordt begeleid door een ritmesectie van formaat, bestaande uit percussionist en drummer Willem Smid en basgitarist Bart Soeters, klinkt het geheel lekker stevig.
Herman Woltman is verantwoordelijk voor de muziek van de liedjes, op een na. Porfin is geschreven door Izaline Calister. Zij zingt de tekst in het Papiamento, terwijl Femke Hoeksma en zus Sanne Hoeksma de Friese vertaling (van Nynke Laverman) zingen. De inbreng van de familie Hoeksma is op dit album toch redelijk groot geworden, want moeder Ekie Hoeksma is verantwoordelijk voor de Friese teksten op het album. Het titelnummer Watervolk is een gedicht van de Zuid-Afrikaanse dichteres Carina Stander. Gedichten van haar vonden we ook al op Souldada's vorige album Oer de grins. Het is fascinerend om te horen hoe die Zuid-Afrikaanse klanken als een warme jas om de muziek van Souldada passen. Een van de hoogtepunten van het album. Salsabern heeft de groep al eerder opgenomen, maar kent nu met de inbreng van Izaline Calister de definitieve versie. Met het intieme en verstilde Shine (alleen stem, cello en basgitaar) brengt Souldada een imposant eerbetoon aan zangeres Maeike Sijtsma, die voor altijd met hen mee zal reizen. Een lied om stil van te worden.
De cd is verpakt in een schitterend boekje, vormgegeven door Else Boekema. In het boekje vindt u, naast alle teksten en vertalingen, afdrukken van schilderijen van Annemarieke Woltman, de veel te vroeg overleden zus van Herman Woltman.

Watervolk is een sterk album geworden waarin Souldada zijn diversiteit op alle gebieden weet te benadrukken. De komst van zangeres Femke Hoeksma pakt goed uit. De groep kan stevig swingen, zoals we afgelopen week zagen op het Tsjoch-festival in Wommels. Het is te hopen dat Souldada met dit album bij publiek en organisatoren de kans krijgt die deze unieke groep verdient.