amber jo ann - breathless
Amber Jo Ann - Breathless - www.amberjoann.com / distributie: Marista

Afgaande op de hoes zou je denken dat je een cd van een (symfonische) metalact in handen hebt. Qua uitstraling en aankleding zou Amber Jo Ann niet misstaan tussen Sharon den  Adel (Within Temptation)  en Tarja Turunen (ex. Nightwish). Maar wanneer je de muziek beluistert dan heb je het snel door dat het om een countryalbum gaat. En dan wel country die tegenwoordig op het raakvlak met de pop wordt gemaakt. Groepen als The Band Perry en, iets langer geleden, Lady Antebellum, gingen deze jonge artieste uit het oosten van het land voor.

Want jong is ze, deze Amber Jo Ann. Nog maar 18 jaar oud. Zingen kan ze zeker en lef heeft ze ook, want er zullen maar weinig leeftijdsgenoten zijn die met zo'n debuutalbum durven aankomen. Kosten noch moeite lijken gespaard op Breathless. Bekende Amerikaanse songwriters leverden liedjes, topmuzikanten werden ingehuurd. Tot en met de hoes is alles tot in de puntjes verzorgd. Uptemponummers worden afgewisseld met trage ballads. Geen vuiltje aan de lucht, zou je zeggen.
Maar toch wringt ergens een schoen. Het is allemaal wat te mooi en te voorspelbaar. Na de opwindende opener Sister Sister zakt de boel al snel in. Dan blijken de bekende Amerikaanse songwriters toch niet allemaal beklijvende liedjes geleverd te hebben. Er zitten uitschieters tussen, zoals het pareltje Now that you're here, maar over de hele linie is het songmateriaal aan de magere kant.
Ik denk dat dit album nog wat te vroeg kwam voor Amber Jo Ann. Een prima stem en talent heeft ze zeker, maar dit zal nog verder ontwikkeld moeten worden. Lekker veel optreden met een strakke live-band lijkt me een prima middel om dat te bereiken. We zullen vast nog meer van haar horen.