titina - canta b. leza
Titina - Canta B. Leza - Astral Music

Wat Fado is voor Portugal, is Morna voor de Kaapverdische eilandengroep. Muziek die een afwisseling kent van droef- en opgewektheid. Muziek die geworteld is in zowel de Afrikaanse ritmes als de Braziliaanse dans. Dit was het soort muziek dat mensen ’s avonds naar de baai lokte. Stil zitten, luisteren naar de golven, en genieten van het laatste moment waarop de zon wegzakte. Morgen moet opnieuw gewerkt worden, terwijl de nacht brengt tijd voor liefdevolle serenades. Druppelsgewijs komt de belangstelling voor dit album hernieuwd op gang. Uiteraard in de eerste plaats omdat het album voor het eerst sinds zijn oorspronkelijke release te ’88 op CD verschijnt. Titina zingt de muziek van B. Leza. B. Leza (werkelijke naam: Francisco Xavier da Cruz) was een poëet en muzikant, een man die zijn stempel mede plaatste op het Kaapverdische muzikale erfgoed. Hij begon zijn werkzame bestaan als zeeman, werd leraar, en eindigde als schrijver. Een geëngageerd man.

B. Leza, oom van Cesaria Evora, stierf in 1958, op zijn geboorte eiland San Vicente. Hij werkte tot aan zijn dood samen met de onlangs gestorven “koning van de Morna” de Kaapverdische zanger Bana. Titina zit het zingen in haar bloed. Een voorwaarde om deze liedjes overtuigd te vertolken. Echte muziek komt van binnenuit. Logisch dat deze plaat de klassieke Morna herbergt. De instrumenten die mede de herkenning van deze muziekstijl tot leven brengen zijn vertegenwoordigd. Buiten voor Westerse luisteraars gebruikelijke instrumenten zoals viool, piano, gitaar, klarinet wordt deze volksmuziek eveneens veelvuldig aangekleed met een van origine uit Portugal afkomstig instrument; de cavaquinho. Een 4-snarig instrument die zich qua omvang laat vergelijken met een ukele, maar eerder het karakter draagt van een banjo. Titina canta B. Leza is in de eerste plaats ongegeneerd genieten. De Engelse vertaling van de teksten, naast uiteraard de gebruikelijke informatie, tref je aan in het bijgeleverde boekje.