susan cattaneo - haunted heart
Susan Cattaneo - Haunted Heart - Jersey Girl Music

Aanvankelijk schreef Susan Cattaneo liedjes waarbij ze de uitvoering ervan overliet aan anderen. Die eerste liedjes verschenen uiteindelijk op haar 3 voorgaande platen. Dit is het eerste album waarbij ze de liedjes puur voor zichzelf schreef. Het persoonlijke karakter staat daardoor wellicht een fractie meer centraal. Niet dat ze zo nodig iets van zich af moest schrijven, maar wel gaf Susan aan dat ze het maken van deze liedjes als bevrijdend had ervaren. Haar werk laat zich vergelijken  met vrouwelijke collegae als Matraca Berg, Kim Richey en Gretchen Peters. Vergeleken met één van haar eerdere platen – Heaven to Heartache – laat Haunted Heart zich aanhoren als een album waarbij Susan aanmerkelijk dieper in zichzelf heeft gegraven. De liedjes lijken mij een reflectie van persoonlijke ondervindingen en ervaringen. Een cumulerend resultaat van vakmanschap en persoonlijke groei. Het album bevat maar liefst 14 songs die een gevarieerde boog omspannen. Geen songs die zich zo nodig catchy refreinen behoeven om te beklijven. Anderzijds het kan geen kwaad voor dit album wat extra luisterbeurten te reserveren. Haar muziek hangt qua smaak een beetje tussen Nashville en Boston. Een beetje van “best of both worlds” en dat niet zodat het storend werkt. Allerminst.

Haunted Heart is geproduceerd door Lorne Entress. Een man die voorheen zich heeft onderscheiden door zijn samenwerking(en) met Lori McKenna, Mark Erelli en Ronnie Earl. Wanneer je een producer hebt van naam en faam dan volgen al snel (sessie)musici die eveneens hun sporen verdiend hebben. Geen gaststerren, maar wel musici die hoorbaar zijn te herkennen als zijnde allround. Een breed muzikaal spectrum wordt bewandeld waarvan het jazzy titelnummer illustreert dat de heren van alle markten thuis zijn. Absoluut hoogtepunt vind ik het zeer persoonlijk geschreven Done Better. Een liedje wat over vertrouwen gaat, en verwachtingen, en hoe die kunnen resulteren in een gebroken hart wanneer de voorwaarden niet wederzijds worden afgestemd en nagekomen. Erg mooi! Kortom, Susan Cattaneo staat op dit album garant voor mooie muziek en dito teksten. Alvast een eerste titel om in gedachten te nemen. Zeker wanneer je besloten hebt je keuzes voortaan beter te beoordelen.

Release: 21 januari 2014