david berkeley - the fire in my head
David Berkeley - The Fire In My Head - Straw Man Music

Tien jaar geleden werd mijn aandacht getrokken doordat rondom de publicatie van David Berkeley’s toenmalige release – After the Wrecking Ships – werd gestrooid met de klinkende namen van maar liefst Tim Buckley en Nick Drake. Ja, zoiets activeert nu eenmaal je fantasie, want wat zou het mooi zijn als het midden tussen deze beide artiesten eigentijds opgevuld zou worden. Flauwe kul uiteraard, het is simpelweg een kunstje om de aandacht van romantici – waaronder ik mijzelf schaar - te trekken. Dat men met Berkeley’s jongste verschijning nog steeds dezelfde lokmethodiek hanteert duidt op een beproefde techniek. Ondanks de in mijn ogen mank lopende vergelijking bleek David Berkeley na mijn eerste kennismaking voldoende kwaliteit in huis te hebben. Evengoed verdampte mijn belangstelling naar zijn muziek totdat Some Kind of Cure werd uitgebracht in 2011, en hernieuwd mijn aandacht voor zijn liedjes vroeg. The Fire in My Head (titel is geïnspireerd op een pennenvrucht van W.B. Yeats) verscheen origineel in USA te juli 2013 en krijgt in maart zijn Europese release (voor de gelegenheid gestoken in een andere hoes!).

Helaas laat niet iedere recensie zich simpelweg uit de mouw schudden. Dit geldt tevens voor het inzichtelijk maken van Berkeley’s muziek. Niet omdat de plaat tegenvalt. Allesbehalve. Een adequate beschrijving van zijn muziek laat zich moeilijk verwoorden en omdat muzikale voorkeur grotendeels een individuele keus blijft, lijkt een luisterproef mij in deze een onontbeerlijk aanrader. In tegenstelling tot sommige artiesten, is juist Berkeley moeilijk vergelijkbaar met vakgenoten. De man maakt weliswaar tijdloze popmuziek, maar wat maakt hem nadrukkelijk interessant in vergelijking tot andere artiesten? Zijn melodieuze aanpak zal ongetwijfeld een groot aantal gewillige oren gaan vinden, anderzijds valt hij buiten de marges van wat voor doorsnee doorgaat. Hij schrijft spannende liedjes, persoonlijk en gedurfd, waarbij zijn fluwelen zangstem fungeert als verbindend geheel. Wanneer je eenmaal open staat voor zijn stijl, voert hij je moeiteloos mee. Muziek komt tot leven als er wisselwerking is tussen zender en ontvanger, en wat David Berkeley aanbiedt is niet gering. Hij wil niets anders dan zijn muziek toe te vertrouwen aan de luisteraar, in de hoop dat die hem – spreekwoordelijk - in de armen sluit. Er is niets pijnlijker dan afgewezen worden wanneer je jezelf kwetsbaar opstelt. Het zal enkel de o zo gevreesde onrust oplaaien, terwijl de rust in zijn hoofd juist gewenst is. In juni van dit jaar treedt hij tweemaal op in ons land, samen met de eveneens getalenteerde Robby Hecht (diens derde album verschijnt binnenkort).