Wie aan een knoppenaccordeon in de Keltische muziek denkt komt al snel uit bij David Munnelly. De man was in de afgelopen jaren in diverse formaties te horen, waaronder zijn eigen David Munnelly Band en Accordion Samurai. In 2012 bracht hij de cd ’Tis What It Is uit met violist Mick Conneely, een paar jaar eerder nam hij onder de bandnaam Munnelly de plaat Tight Squeeze op.

munnelly - tight squeeze
Munnelly - Tight Squeeze - DMBC001

Met zijn band toog David Munnelly in 2009 naar Co. Galway om er de plaat Tight Squeeze op te nemen. Wie van Ierse muziek houdt kan eigenlijk niet om Munnelly en zijn mannen heen. Enkele jaren terug was hij een van de smaakmakers op diverse Celtic Nights met zijn energieke spel op trekzak. Op Tight Squeeze wordt Munnelly begeleid door Kieran Munnely (fluit, bodhrán, percussie), Paul Kelly (viool, mandoline, tenor banjo), Pat Corless (trombone, tuba), Stefano Muscovi (trompet) en Bertrand Huvé (saxen) en gasten Fergal Scahill (gitaar, viool op Ann From Monaghan) en Ryan Molloy (piano, viool op The Whale Song).

Hoewel David Munnelly zijn inspiratie zeker uit de oude traditionals haalt, is hij beslist geen purist. Geregeld voegt hij eigen composities toe aan het toch al omvangrijke repertoire waaruit geput kan worden en traditionals zet hij naar zijn eigen hand. Hij voert ze niet zomaar klakkeloos uit zoals ze al door iedereen gespeeld worden, de Leitrim Polkas krijgen bijvoorbeeld een lekker ontspannen jazzy rode draad mee. De inspirerende instrumentalen worden af en toe afgewisseld door de warme stem van Shauna Mullin en met de eigen composities wordt soms een heel andere weg ingeslagen, zo waan je je met The Bike In The Tree (van Paul Kelly) zo in het pittoreske Parijs van voor de oorlog.

Van fijne ballades tot vrolijke instrumentalen, traditionals met een eigen draai of energiek eigen werk, David Munnelly en zijn bandleden hebben het allemaal in huis. Tight Squeeze is een gevarieerd album, klinkt regelmatig meer Europees dan Keltisch, maar is duidelijk met liefde en vakmanschap gemaakt.

mick conneely & david munnelly - tis what it is
Mick Conneely & David Munnelly - ’Tis What It Is - Cló lar-Chonnacht CICD 190

Wie van sprankelende jigs, reels, hornpipes of airs houdt zal ongetwijfeld heel wat plezier beleven aan ’Tis What It Is. Mick Conneely bespeelt fiddle of Griekse bouzouki, David Munnelly is te horen op knoppenaccordeon of melodeon. De mannen zijn zo goed thuis op hun instrumenten dat ritmes als vanzelf ontstaan, soms trommelt Johnny ‘Ringo’ McDonagh mee op bodhrán, zoals in de set jigs The Pride Of Rockchapel / Mrs Cooty’s / Statia Donnelly, maar daar onderstreept hij juist de vinnige strijkklanken van de viool. Dat nummer herbergt overigens zoveel energie, dat het ietwat melancholieke accordeonspel in de daaropvolgende air For Michael (een eigen stuk van Munnelly) meer dan welkom is. Hier en daar krijgen nummers een extra vrolijke sfeer, zoals in de set barn dances The Kiss Behind The Door / Paddy Shannon’s, waar piano (Ryan Molloy) en banjo (Jonas Fromseier) een licht countrytintje meegeven aan de Keltische deunen.

De plaat is bedoeld als voorbeeld voor jongere luisteraars, de muzikanten proberen de sfeer van weleer te laten herleven en daar slaagt het duo met verve in. Geen poespas, de heren bieden gewoon een mooi overzicht van wat de traditie zoal te bieden heeft, in zowel oud werk als enkele composities uit recenter tijden. Mick Conneely & David Munnelly laten op ’Tis What It Is een heerlijk sterke pubsessie weerklinken.

David Munnelly speelt morgen, 1 februari 2014, met zijn David Munnelly Project in de reeks GUO-concerten in Tiliander in Oisterwijk.
Op maandag 3 februari is hij te gast als duo met gitarist Shane McGowan in De Parel van Zuilen in Utrecht.