cahalen morrison & eli west - i'll swing my hammer with both my hands
Cahalen Morrison & Eli West - I’ll Swing My Hammer with Both My Hands - eigen beheer

In 2010 wisten Cahalen Morrison & Eli West zich via Lucky Dice uitstekend in de Nederlandse markt te zetten door hun album The Holy Coming of the Storm. Sindsdien verslapte mogelijk de aandacht enigszins, echter deze twee “Mountain Men” deden evengoed het minstens zo sterke Our Lady of the Tall Trees verschijnen en begin februari 2014 is daar van een vergelijkbaar receptuur I’ll Swing My Hammer with Both My Hands. Stuk voor stuk platen die teruggrijpen op authentieke Amerikaanse folk. Muziek die gespeeld werd, en nog steeds in ere wordt gehouden in de uitlopers van de Appalachen. Het toegepaste concept van dit duo is eenvoudig doch doeltreffend. Gebruik van basale instrumenten die onversterkt minstens zo doeltreffend tot hun recht komen. Liedjes die doorgaans vergezeld gaan van rauwe doch uiterst zuivere (samen)zang. Niet alle liedjes op dit album zijn voorzien van tekst. Tussendoor bedient het tweetal zich minstens zo gemakkelijk van instrumentale nummers waaruit andermaal de virtuositeit van beide heren blijkt op banjo of mandoline.

Twee eigenzinnige kerels die zoveel mogelijk het volledige wordingsproces in eigen handen houden. Niets anders dan hard werken voor het maximale resultaat. Indien de situatie het toestaat zullen ze trachten zoveel mogelijk binnen eigen gelederen te houden. Was hun vorige plaat nog het resultaat van “Crowd Funding” via Kickstarter. Deze nieuwe wist men meer direct te financieren door te appelleren aan de mensen binnen hun adressenbestand. Wat dat betreft is de hoes veelbetekenend. Cahalen en Eli klaren het liefst de klus zelf, als het moet met blote handen. De aard van hun muziek ligt terug in de tijd. Ze hebben belangstelling voor dezelfde oorspronkelijkheid als de Schot Alasdair Roberts. Het eindresultaat van hun muziek klinkt volstrekt anders, maar de intentie en de originaliteit zijn gelijkwaardig. Americana au naturel, uitgevoerd met een zekere noeste inzet.