david vidal - world of trouble
David Vidal - World of Trouble - Wilmac Records

Everybody Loves me but You is de titel van zijn debuut uit 1999. Kan me niet herinneren hoe zijn eerste plaat in mijn verzameling belandde. Wel weet ik dat zijn muziek volstrekt pretentieloos was, en zoals het zich laat aanhoren nog steeds is. David had voordat hij aan een solocarrière begon al samengewerkt met mensen als Joe Walsh, Gene Clark, Vince Gill en verschillende leden van Little Feat. Hij speelt momenteel overwegend op zijn akoestische slide gitaar. Neemt daarnaast afwisselend de elektrische versterkte sigarendoos ter hand, omgebouwd weliswaar. Het instrument staat afgebeeld op de hoes van World of Trouble. Zijn stijl is gevormd door de invloeden van het diepe Zuiden en de muziek van New Orleans. Hij groeide op in New Mexico, en het zuiden van Colorado en had aanvankelijk naam gemaakt met interpretaties van klassieke Bluessongs en Americana. World of Trouble bestaat uit eigen geschreven materiaal, en is live opgenomen in de studio 24 maart vorig jaar te Laguna Beach, California.

David’s openhartigheid kent in My Whole World Has Broken Down geen grenzen. Zijn wereld ligt aan gort. Hij heeft een onoverkomelijke keus in de liefde gemaakt. Eentje waarbij hij iemand beschadigd heeft, en ook zelf de wrange vruchten proeft. De zanger vraagt geen medelijden voor zijn daad/daden. Hij zoekt slechts de schuld bij zichzelf. Stuck in Nebraska, lawyers on my ass and my woman calls me a lying fool zijn slechts een paar ingrediënten, waarmee Vidal zijn leed inzichtelijk maakt. Menselijke zwakte en de daarmee gepaard gaande neerwaartse spiraal wordt vaker bezongen in aan Blues verwante muziek. Inderdaad lang niet iedereen heeft zijn zaakjes op orde, voorkomt een misstap of houdt de schone schijn op. David trekt het boetekleed aan op World in Trouble. Wat overigens alleszins geresulteerd heeft in een deprimerende plaat. Je gaat er mee om, en je accepteert. Het korte Tica Tica heeft een vlotte beat, en doet de zorgen tijdelijk ontzenuwen. Niet alles valt bij te sturen zonder pijn, sommige dingen overkomen je, en dan kun je er enkel het beste van maken. Zijn verontschuldiging lijkt oprecht in niets verhullende liedjes als Didn’t Mean to Fall in Love en Sometimes You Hurt the Ones You Love. De breuk is vers, de pijn oprecht, de liedjes verdoven als zalf.

World of Trouble verschijnt op 14 februari 2014