hanggai - baifang
Hanggai - Baifang - Harlem Recordings HRCD 007

Punkmuzikant Ilchi uit Beijing ging rond 2007 op zoek naar zijn roots in Mongolië en maakte daar nader kennis met keelzang en Mongoolse instrumenten. Met een paar andere muzikanten begon hij een nieuwe formatie: Hanggai. In 2008 verscheen Introducing Hanggai, een album met Mongoolse muziek dat verrassend toegankelijk was voor westerse oren omdat de Mongoolse keelzang niet alleen ondersteund werd door Mongoolse instrumenten, maar ook door westerse ritmes, elektrische gitaar en banjo. Na een optreden op de Zwarte Cross was de band een bekende naam in Nederland. Deze maand is hun derde album verschenen, Baifang, waarop het geluid van de groep een eind richting rock blijkt te zijn opgeschoven.

Hoewel de keelzang is gebleven, evenals diverse traditionele snaarinstrumenten, zijn de drums en elektriek op Baifang prominenter aanwezig, zoals bijvoorbeeld in Tavan Hasag, waar de donkere keelzang vergezeld gaat van een paar scheurende gitaaruithalen of in Hong Galou, waarin drums en gitaren tekeer gaan als bezetenen. Die nummers worden trouwens wel gelijk gevolgd door wat meer traditioneel klinkende ballads, Miss Daughter (Missing You, My Daughter), waar de mannenstem gepaard gaat met karakteristiek schelle vocalen en Gold Buttons met onder meer mondharp. Een grappig buitenbeentje op de plaat is het niet helemaal geslaagde reggae-achtige My Mother.

Er zullen niet veel Nederlanders zijn die de Mongoolse taal machtig zijn, dus de teksten zijn een raadsel. In het bijgeleverde boekje staan fraaie Mongoolse tekens, die ook niet echt uitkomst bieden, maar even verderop staan wel Engelse teksten. Jammer genoeg zijn de kleine zwarte lettertjes op een donkere achtergrond niet echt gemakkelijk te lezen. Waar de teksten er minder toe doen als de muziek rockt zou ik namelijk bij de ballades graag wat meer willen weten, ik hoor een gevoel van verlangen en heimwee, dat gestaafd lijkt te worden door die Engelse woorden: het najagen van dromen, lentebriesjes, vriendschap, een geborduurde jurk die moeder gemaakt heeft en de schoonheid van de herfst, het zijn flarden van zinnen die doen vermoeden dat een zeker nostalgisch gevoel deze heren niet vreemd is.

Met Baifang maakt Hanggai de overstap naar een nieuwe platenmaatschappij, het Nederlandse Harlem Recordings. En dat is niet de enige inbreng van hier, Pim Kops (De Dijk, Avalanche Quartet) is een muzikale gast op accordeon en JB Meijers (die ook met de Dijk werkte) produceerde de plaat en speelt piano. Het album is met maar liefst 18 nummers wel volgepropt, gelukkig biedt de groep de luisteraar genoeg afwisseling om het een uur en een kwartier vol te houden. Waar de eerste schijf uit 2008 nog vooral werd gekenmerkt door een vrolijke vrijblijvende sfeer, is het geluid op Baifang dwingender en donkerder, maar nog steeds net zo lekker toegankelijk.

Tourdata:
13-2-‘14 - 013 - Tilburg
14-2-’14 - Burgerweeshuis - Deventer