bap kennedy - let's start again
Bap Kennedy - Let’s Start Again - Proper Records

Het bestaan van een artiest laat zich moeilijk inbeelden. Zal per persoon, en de mate van succes verschillen. Some Strange Kid that’s what I see: zingt Bap Kennedy wanneer hij zichzelf bekijkt. Er heerst twijfel. Hij heeft moeite de persoon in de spiegel te herkennen. Twijfel ontstaat ook wanneer je denkt op de weg naar succes te zitten, maar dat erkenning achterwege blijft. Doe ik het wel goed? In jezelf blijven geloven zal niet altijd eenvoudig zijn geweest. Bij momenten van twijfel is er hopelijk een thuishaven, een warme plaats of persoon waarbij je veilig voelt, iemand die je koestert en ondersteund. Gaat Let’s Start Again dan eindelijk het succes van deze Ier uitvergroten? Ik hoop het van harte, aangezien de kwaliteit van de liedjes, en Bap’s openhartigheid het domweg verdienen. Denk dat artistieke erkenning belangrijker is dan het financiële aspect, terwijl anderzijds een karig budget enorm op je gemoed kan werken. Wat is een commerciële plaat? Is dat muziek die omarmd wordt door een brede groep, of specifiek wordt geschreven voor een groot publiek? Let’s Start Again is in de eerste plaats een plaat waarin Bap de liefde bezingt. We hebben niet veel nodig, zolang we elkaar hebben. Behalve gebrek aan tijd komt ons niets tekort is de strekking van de titelsong.

Aanvankelijk was ik genegen een vergelijking te trekken tussen Bap Kennedy’s liedjes en die van zijn Britse tegenhanger Nick Lowe. De liedjes laten zich aanhoren met een zekere vanzelfsprekendheid, alsof ze vanzelf zijn ontstaan. Soms moet je echter wachten op het juiste moment, wachten tot de storm voorbij is getrokken. Revelation Blues getuigt van een artiest die het niet altijd voor de wind is gegaan, maar daaruit lering heeft getrokken. Zonder obstakels of verantwoordelijkheden word je amper mens, maar ben je slechts een veronderstelling die leeft in je fantasie. Leef bewust en realiseer je dat je leeft, en dat de tijd die je gegund is zo functioneel mogelijk word benut. Een vanzelfsprekendheid die niet zelden wordt verwaarloosd. Let´s Start Again is in de eerste plaats een plaat die allerlei verwachtingen neutraliseert, en daardoor getuigt van berusting. Het dansbaarheidsgehalte van deze plaat is hoog, met in achtneming van de broodnodige melancholie en de diverse doo-wop´s en shalalala’s. Het ogenschijnlijke luchtige Heart Trouble verraadt naast hartkloppingen muzikale referenties naar Stephane Grappelli. King of Mexico haalt tropische vruchten in huis. Door met je hoofd elders te zijn ontloop je slechts tijdelijk je problemen heeft Bap ervaren. Let’s Start Again is niets anders dan dezelfde Bap Kennedy, maar eentje die een streep heeft getrokken onder wat geweest is. Een verse start maken geeft lucht, en biedt ruimte doordat overtollig ballast overboord is gegooid.

Het album verschijnt in twee versies. De gelimiteerde luxe editie bevat een bonus schijfje. Het is muziek die teruggrijpt in Bap’s muzikale verleden (tot 1998), zoals o.m. een aantal opnames van zijn eerste plaat die tot stand kwam met Steve Earle, Domestic Blues. Met Let’s Start Again heeft Bap zojuist de 100.000 kilometer beurt gehad, en dit herbegin is verademend.

Releasedatum: 3 februari 2014