100 mile house - wait with me
100 Mile House - Wait with Me - Chronograph Records

Tot voor een week geleden was deze band voor mij volstrekt onbekend. Prijs mijzelf dan ook gelukkig dat Wait With Me in mijn brievenbus belandde. Het is het derde album van deze band uit Edmonton, Alberta, Canada. 100 Mile House bestaat uit echtpaar Peter Stone en Denise MacKay, aangevuld met multi-instrumentalist Scott Zubot. Gezamenlijk onderscheiden ze zich door harmonieuze zang, pakkende teksten en aandachtig verzorgde arrangementen. Fijngevoeligheid valt deze band niet te ontzeggen. Geen rauw uitgewerkte of traditionele folk, bij 100 Mile House is subtiliteit het geschiktste trefwoord. De authenticiteit is er niet minder door. De toegepaste instrumenten zijn volkomen versmolten met dit genre. Left Unattended en Arrival zijn zwaar aangezette miniatuurtjes van amper 30 seconden en zijn in tegenstelling tot de overige nummers geschreven door Zubot. Beide zijn een verwachtingsvolle opmaat naar My Love (I’m afraid to let you go) en London. Beide zijn knap uitgewerkte liedjes, voorzien van kop en kont, waarbij Zubot met zijn viool onverminderd van de partij is. In de categorie Roots won het stel met London het Calgary Folk Festival Songwriting Contest.

Origineel verscheen dit album in maart 2013 (Opvolger van het eveneens prijswinnende album Hollow Ponds uit 2011) en belangstelling voor Europa kon niet uitblijven. Zang van Peter doet mij denken aan de zeer gewaardeerde stem van Iain Matthews. Wellicht speelt mee dat hij origineel van de UK is. Het echtpaar neemt ons mee op een reis. Een reis waarin hun relatie relativerend beschreven word, en dus zijn weg vond naar de teksten van deze plaat. Het levert materiaal op dat meeste echtlieden onder ons zullen herkennen, of zich weten te herinneren. Ook het vinden van een thuis waar beide zich comfortabel voelen is een element dat terugkeert in de muziek. Liedjes over verlangen, heimwee, strijd en durven ingeven. Stone & MacKay zijn gezamenlijk een weg ingeslagen en staan ons daarbij toe zijdelings mee te genieten. Ze schotelen de luisteraar persoonlijke muziek voor.