honey don't - heart like a wheel
Honey Don’t - Heart like a Wheel - 2Dolla Reccas

Terwijl muziekliefhebbers in mijn virtuele omgeving zich hervinden in een zekere niche, vergaloppeer ik mij met graagte aan een ruim assortiment van muzieksmaken. Mijn manier van muziekbeleving staat een intuïtieve benadering toe waarbij mijn grenzen zich niet beperken tot specifiek genres. Aangezien ik in mijn jonge jaren een groot liefhebber was van Frank Zappa, vermoed ik dat diens invloed zich heeft genesteld in mijn systeem. Niemand die zo gemakkelijk kon schakelen tussen muziekstijlen en er mee weg kwam als deze Mother of Invention. Honey Don’t neemt zichzelf niet zo serieus – zouden meer ter afwisseling mogen doen! Hun muziek is luchtig en kenmerkt zich met verschillende referenties naar hun muzikale Roots, zoals de benoeming van Rocky Mountain High in Colorado Wine (Anything is fine, you and Colorado Wine) en ook de keus van hun album titel – Heart Like a Wheel – zal op een vergelijkbare manier tot stand zijn gekomen. Anderzijds - getuige het instrumentale Barry’s Wild Ride – de band musiceert als de beste, waardoor als tegenhanger een relaxte dimensie ontstaat. Bij bands die diepgang suggereren doet hun pretentie bij mij regelmatig afbreuk. Dat zal je bij deze plaat niet gebeuren. Bij mensen die hun autoriteit met woorden proberen af te dwingen heb ik hetzelfde euvel. Jezelf met daden onderbouwen is mij liever.

De basis van Honey Don’t bestaat uit Bill Powers en Shelley Gray. Shelley speelt bas, en wisselt met Bill de vocale partijen af. Bill is verantwoordelijke voor het compositorische gedeelte - met uitzondering van de Blondie hit Heart of Glass. Daarnaast bespeelt hij de gitaren, mandoline & banjo. Indirect verraad ik hiermee verder dat de muziekstijl country gerelateerd is. Country met een folky afdronk, eentje die naar Blue Grass neigt. Het duo wordt op de volledige lengte van dit album terzijde gestaan door Eric Moon met orgel, lap steel & accordeon. Heart Like a Wheel beoogt geen wereldschokkend effect. Ik word slechts ingepakt door het volstrekt ongecompliceerde karakter van deze plaat. That simply does the trick. De strak uitgevoerde songs van Bill Powers zijn opgenomen in de MFP studio’s te Denver Colorado, en werden met de technische voorzieningen gegoten in een minstens zo coherente productie.