ad vanderveen - beat the record
Ad Vanderveen - Beat the Record - eigen beheer

Jaren geleden vond ik mijn eerste Ad Vanderveen schijfje te Bolsward. Hij lag te grabbel in de uitverkoopbakken bij een zaak die onder meer cd’s verkocht. Die winkel zal ongetwijfeld getransformeerd zijn om te overleven. In Ad´s administratie kan ik niet kijken, maar betwijfel dat hij een dik belegde boterham verdient met zijn muziek. Daarmee zeg ik niet dat zijn liedjes of voordracht niet de moeite waard zijn. Eerder dat ik enigszins jaloers ben. Hij is onafhankelijk, en doet datgene wat hem het liefst is, en dat is muziek maken. Ook heb ik geen idee hoe Ad’s werk buiten onze landsgrenzen ontvangen wordt. Dat hij waardering geniet bij collega’s laat zich illustreren door de compositorische bijdrages van lieden als Thomm Jutz, David Olney en John Hadley. Zij schreven samen met Ad 3 van de 12 liedjes op dit album. Hij heeft in de afgelopen 30 jaar onnoemlijk veel platen uitgebracht. Zowel solo als in verscheidene samenwerkingsverbanden. Veel van zijn platen zijn moeizaam, tot niet meer verkrijgbaar. (Wellicht een suggestie voor Ad om zijn werk digitaal “downloadbaar” beschikbaar te stellen?) Vorig jaar deed hij nog twee live platen verschijnen: Live Labor en Live at the Crossroads, en nu dus een album met allemaal nieuwe liedjes.

Beat the Record biedt beschouwende liedjes. Ad’s visie op datgene wat hij ziet en ondervindt. Uiteraard betrek je bij het geven van een opinie jezelf, op zijn minst dat wat je prijs wenst te geven. Het mooiste liedje vind ik Believe. Geloof in dat wat je ziet, geloof in God. Hou je vast aan hoop, maar bovenal geloof in liefde is ruw vertaald de strekking van Ad’s woorden. Hij schreef het liedje tijdens een verblijf op het Griekse eiland Samos. Ad legt zijn hart niet op het uiterste puntje van zijn tong. Hij kiest zijn woorden zorgvuldig, en blijft gereserveerd in zijn bewoordingen. Zijn vaste aanhangers worden met Beat the Record op hun wenken bediend, maar of hiermee tegelijkertijd nieuwe zieltjes worden gewonnen betwijfel ik. Beat the Record is een goede plaat, maar dat verwachten we eerlijk gezegd ook van één van onze meest vooraanstaande singer songwriters.