robby hecht - titelloos
Robby Hecht - titelloos - Old Man Henry Records

Smartlap van het zuiverste water is wellicht de omschrijving die opkomt wanneer je Soon I Was Sleeping hoort. Een in alcohol gedrenkt lied waar Robby Hecht zijn zangpartij deelt met de Canadese zangeres Rose Cousins. Tranen, drank, schaamte, verlies …..put that bottle of whiskey where you used to kiss me. Die zoetige weeïge glans blijft over het gehele album hangen, terwijl anderzijds Hecht’s bewoordingen op momenten als weinig verhullend geclassificeerd kunnen worden. Gebrek aan eerlijkheid kan hem eveneens niet ontzegd worden. In The Light is Gone overlaadt de ik-persoon zich met de kritiek van de voormalige partner. Een gebroken relatie kan naast treurnis over de breuk gelukkig ook iemands horizon vrijmaken voor nieuwe inzichten, en daarbij gaat hij (ten behoeve van de eerlijkheid) een confrontatie met zichzelf niet uit de weg. Dit gelijknamige album is het derde van Robby Hecht. Dat een relatie stukgelopen is moge duidelijk zijn, en de leegte die daarna ontstond hakte er behoorlijk in. Als buitenstaander moet je de drang om te participeren noodgedwongen onderdrukken, maar de behoefte om deze man tegen zichzelf en zijn kwetsbaarheid te beschermen ontstaat vanzelf. De wond lijkt vers, en Hecht wil niemand kwetsen, en beschadigt daarbij eerder zichzelf met zelfbeklag. Dit alles vertaalt zich door een mix van zoet en zuur in een aantal zwaar aangezette nummers die de ongetwijfeld bij veel luistervrienden een gevoelige snaar weten te vinden.

De muziek op dit album hangt tegen de grensgebieden van de Americana, maar plukt zijdelings ook van het folk genre zoals we die kennen uit de Boston regio. Julie Lee plaatst een achtergrondvocaaltje, Will Kimbrough leent zijn gitaar (inclusief zichzelf welteverstaan) en Casey Driessen laat zich horen op fiddle. Het zijn slechts een paar namen van de musici die Robby Hecht een schouder hebben geleend bij het tot stand komen van deze plaat. 12 liedjes die een stap vooruit betekenen binnen de carrière van deze Amerikaan. Hard Times is een cover van Gillian Welch and David Rawlings, en The Sea and the Shore schreef Hecht samen met Amy Speace. In het weekend van 22 juni treedt Robby Hecht samen met David Berkeley op in het zuiden des lands. Twee uitstekende artiesten voor de prijs van één. Deze plaat is alvast een voorproefje.