noam vazana love migration
Noam Vazana - Love Migration - eigen beheer (www.noam-vazana.com)

Al voor de officiële presentatie in februari waren er 800 exemplaren verkocht van het album Love Migration van Noam Vazana, dankzij crowdfunding. Deze dame timmert inmiddels een paar jaar aan de weg als singer-songwriter, en dan niet met de gebruikelijke gitaar, maar met klassieke piano en jazz trombone. Dat laatste instrument zet ze in om ook de lage tonen, die ze met haar sopraanstem niet aankan, te kunnen inzetten.

Een korte introductie: Geboren uit een verboden relatie tussen een Palestijnse (moslim) vader en een Israëlische Joods-orthodoxe moeder, werd Noam Vazana als jonge baby afgestaan ter adoptie. Dit heeft veel invloed gehad op haar verdere ontwikkeling. Vanuit haar opvatting dat iedereen gelijk is, ongeacht ras of religie, heeft zij op jonge leeftijd al projecten opgezet waarin Israëlische en Palestijnse muzikanten samengebracht werden. Dit maakte zoveel indruk dat Noam hierover werd geïnterviewd in een BBC-documentaire. Later is zij naar Nederland verhuisd om te studeren aan het conservatorium in Amsterdam, waar ze ook haar weg vond naar het Amsterdam Songwriter Guild. In 2010 won Vazana het concours Mooie Noten, de jury omschreef haar als "een creatieve duizendpoot met een eigen geluid dat kippenvel bezorgt". In 2011 bracht ze haar debuutplaat Daily Sketch uit, die gelijk cd van de week werd bij NTR en vorig jaar haalde ze de kwartfinale bij de Grote Prijs van Nederland. Grote inspiratiebronnen zijn Tori Amos, Regina Spektor en Joni Mitchell.

Kennis van de voorliggende geschiedenis van Noam Vazana zorgt er weliswaar voor dat de liedjes net wat nadrukkelijker binnenkomen, maar is niet echt noodzakelijk om Love Migration te kunnen waarderen. Het album is een gezongen zelfportret, Engelstalig met een uitzondering: Boi (Come With Me) dat een Hebreeuwse tekst meekreeg. De liedjes worden vertolkt met een warm helder stemgeluid in een vrij ingetogen muzikaal jasje, dat tegen pop aanleunt, maar tegelijk raakt aan new folk zoals het ook elementen uit klassiek, jazz en soms een vleugje wereldmuziek bevat. Vazana beschrijft haar leven als immigrant hier en haar zoektocht naar een gevoel van thuiszijn. Toch zijn de liedjes niet aan tijd of plaats gebonden. Een voorbeeld uit Waiting: I’m alone and the rain drops outside / I’m away and the wind blows hard now / I’m afraid that I won’t get through the night ahead / And it’s so cold, het zou zich overal ter wereld kunnen afspelen, maar als je al surfend op het internet ergens leest dat ze ook op straat heeft gespeeld in Amsterdam, dan hoop je dat er toch wat voorbijgangers bleven staan en een paar geldstukken konden missen zodat ze niet voor niks heeft staan kleumen. Aan de kwaliteit van het gebodene zal het in elk geval niet gelegen hebben, haar stem is mooi en haar spel beslist vakkundig. Een prettige bijkomstigheid op deze plaat is singer-songwriter Arthur Adam,  die met zijn lichtbruine vocalen een sterke tegenhanger blijkt van Vazana in het duet Lost And Found.

De liedjes van Noam Vazana hebben vooral gevoelswaarde, een verlangen om ergens thuis te horen, of naar een verre geliefde, spreken indirect uit de woorden, die soms heel eenvoudig lijken te zijn. Met Love Migration onderneemt zij een fijne muzikale reis langs de liefde en haar dagelijkse beslommeringen. Haar heldere stem gecombineerd met piano en trombone zorgen voor een fris geluid in singer-songwriterland.