jeff balck - folklore
Jeff Black - Folklore - eigen beheer

Op de hoes staat Jeff’s vader afgebeeld, waarbij hij in de lens kijkt alsof hij in de toekomst tuurt, terwijl zijn broer – Lyle - gedeeltelijk vervaagt in het niets. Vanwege deze alledaagse foto kreeg Jeff Black verse ideeën. Inspiratie die dicht bij huis lag, en qua uitvoering moest blijven. Het werd de basis voor dit nieuwste project. Het is zijn elfde plaat, en het moest opnieuw een echte Bare Bone plaat worden. Liedjes uitgevoerd door een solist, enkel voorzien van een paar instrumenten. Met behulp van een 5-snarige banjo, 6 en 12-snarige gitaren en mondharmonica wist Jeff Black andermaal een bundel aan uitgebeende doch warmbloedige songs samen te stellen. De foto is gemaakt ergens rond 1930, een periode in de tijd waarin de liedjes op Folklore zich vast thuis gevoeld zouden hebben. De tijd van de Grote Depressie, een tijd waarin een folkartiest wellicht eerder voor een noodzakelijke maaltijd of onderdak speelde dan louter vanwege de muze. De titelsong beschrijft deze tijd.

Black schreef een 30-tal nummers voor dit album, waarvan uiteindelijk 13 stuks geschikt genoeg bevonden werden. Niet alle liedjes zijn ontstaan met dezelfde basisgedachte. Twee stuks wijken af van de verhaallijn, hebben een eigentijdse achtergrond, maar misstaan niet vanwege dezelfde gevoelswaarde. Howdy Do bijvoorbeeld gaat over iemand die in weerwil van de achterstandswijk waaruit hij voortkwam zich wist op te werken naar een beter bestaan. Folklore pakt de draad op daar waar B-sides and Confessions Volume 2 ophield. Dat geldt eveneens voor de kwaliteit van het geluid, die wordt in het verlengde van die plaat gecontinueerd. De plaat is een geweldig stuk huisvlijt, maar dan opgeschroefd tot het niveau welke we van Jeff Black gewend zijn. Subtiel hoorbaar tref je verwijzingen naar onder meer de Rolling Stones. Buiten de vooroorlogse crisis altijd nog een bron van eigentijdse inspiratie. Opnames vonden plaats in Black’s Arcana Studio en werden geluidstechnisch uitgebalanceerd door Dave Sinko.