red herring - live at volver
Red Herring - Live at Volver - eigen beheer (www.red-herring.nl)

Vorig jaar rond deze tijd viel The Mountain Valley Sessions op de mat, een plaat van een nieuw bandje dat zich Red Herring noemde. Mijn eerste indruk was positief, het mengsel van (Keltische) folk, bluegrass en americana levert een mooi eigen geluid op, maar toch belandde de plaat op de grote stapel. Inmiddels is er een opvolger, Live at Volver, die inderdaad live opgenomen is, maar met vers repertoire, op een nummer na zonder overlap met het debuut.

Op het Gulpener Bluegrass Festival in Utrecht eind mei was ik aangenaam verrast door de fijne speelstijl en variatie in liedjes van Red Herring, een trio bestaand uit Arthur Deighton (zang, mandoline, gitaar, bouzouki), Joram Peeters (zang viool, gitaar, mandoline, fluiten, bouzouki, mondharmonica) en Loes van Schaijk (zang, contrabas, gitaar, mandoline). Een deel van wat ze daar brachten is te vinden op Live at Volver, een plaat die in een studio werd opgenomen met publiek. Eigenlijk wilde de band de opnames gebruiken voor Youtube of zoiets, maar het materiaal bleek zo goed dat ze het op een cd wilden zetten en dat is gebeurd. Het geluid sprankelt, vanaf de door Van Schaijk a capella gezongen opener Siúl A Rún tot de intense, zeer sober begeleide afsluiter In The Pines, waarin alle drie de bandleden hun eigen stem laten horen. Van Ierse traditional naar Amerikaanse klassieker, met daartussenin verrassende covers waaronder Jolene van Dolly Parton en The Weight van The Band. Dit alles wordt min of meer in bluegrass-vorm gegoten, met viool, mandoline, gitaar en banjo, maar ook hier en daar een bouzouki en als ondersteunend randje is er telkens weer een fijn ontspannen contrabas. Het enige nummer dat ook op de Mountain Valley Sessions te vinden is is Pretty Fair Maid, dat op deze plaat frisser klinkt met bouzouki in plaats van gitaar.

Red Herring maakt geen pure bluegrass, en dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de diverse voorkeuren van de bandleden, die gaan van Richard Thompson tot Jimi Hendrix, langs Tim O'Brien, Darrell Scott en Martin Hayes tot Kate Bush, Abigail Washburn en Béla Fleck. Live At Volver geeft een prima overzicht van het eigen frisse geluid dat deze band nu te bieden heeft en belooft voor de opvolger, die in 2016 gepland staat.