adrian nation - live at crossroads
Adrian Nation - Live At Crossroads - eigen beheer (http://www.adriannation.co.uk)

In het Vestzaktheater in Bergen op Zoom vinden regelmatig de Crossroads Sessions plaats. Die worden opgenomen voor het programma Crossroads Radio dat voor iedereen via internet te beluisteren is (www.crossroadsradio.nl). Deze sessies vinden plaats voor publiek, dat aandachtig zit te luisteren, fijn voor de liefhebbers van singer-songwritermuziek, maar ook prettig voor de muzikanten, die daardoor vaak geneigd zijn om net iets extra te geven. Voor de Brit Adrian Nation was het een van de laatste podia die hij tijdens zijn Nederlandse tour in oktober 2013 aandeed en het optreden gaf hem zo’n goed gevoel dat hij besloot om het op cd uit te brengen: Live At Crossroads.

De man klinkt ontspannen, laat zijn gitaar en stem spreken. In opener The Coming Of The Day krijgt een alledaagse scene van een ochtendwandeling door het bos een donkere gesproken voordracht begeleid door sprankelend snarenspel. Het intrigeert, waar The Dying Of Democracy juist getuigt van betrokkenheid bij wat er in de wereld gebeurt. Adrian was toevallig in Athene toen daar in december 2009 rellen uitbraken, terwijl rond dezelfde tijd Obama de Nobelprijs voor de Vrede krijgt uitgereikt. Die feiten verweeft hij in een toegankelijke tekst, zichzelf realiserend dat “their hearts beat like mine”. Intense noten geven de gespannen sfeer van toen weer.

In de inlay staan niet alleen de teksten van de nummers, maar ook wanneer hij ze schreef, en hier en daar wat nadere uitleg, zoals bij Vincent Black Lightning 1952, een nummer van Richard Thompson. Het is de enige cover die hij ooit heeft willen opnemen, juist omdat er door zijn publiek zo vaak naar gevraagd wordt. Thompson zelf nam het nummer onlangs opnieuw op voor zijn Acoustic Classics, met zijn vingervlugge gitaarwerk weet Adrian Nation een uitstekend eerbetoon te brengen aan de meester.

In 8 nummers en een bonustrack geeft Live At Crossroads een mooie indruk van wat je kunt verwachten bij een optreden van Adrian Nation. Soms is hij poëtisch, dan weer licht filosofisch en een enkele keer intens, zichzelf ondertussen slechts begeleidend op gitaar. Geef hem een aandachtig luisterend publiek erbij, dan is hij in zijn element.