David Mallett - The Horse I Rode In On

David Mallett - The Horse I Rode In On - North Road Records

David Mallett is een ervaren liedjesschrijver, en draait als zodanig al een respectabel aantal jaren mee. Hij is weliswaar minder productief dan tijdens zijn beginjaren, maar iedere keer betrap ik mij erop dat de kwaliteit van zijn werk opmerkelijk stabiel blijft. Zijn laatste reguliere platen Artist in Me en Alright Now zijn artistiek sterk, en onveranderd aangenaam van toon. Een geruststellend vaderlijke persoon die steun verleent tijdens brakke momenten. Ook The Horse I Rode In On heeft een warmte en ontspannenheid die ik van hem gewend ben. Voor jonge luisteraars is zijn uitvoerende stijl wellicht iets te conservatief van aard, echter ik voel me er volstrekt thuis bij. Dit laatste album wijkt af omdat Mallett deze keer geen eigen geschreven werk op de plaat heeft gezet. Het is een ultieme coverplaat, eentje die naar eigen inzicht gevuld is en bol staat van songs die zo langzamerhand uitgegroeid zijn tot klassiekers.

Het album opent met een verhalend nummer van Dylan, Girl from the North Country. Prachtige versie doet Mallett hier waarbij hij tevens laat weten een verdienstelijk mondharmonicaspeler te zijn. Dylan ontleende zijn inspiratie aan een klassieke Britse folk, naar verluidt dezelfde bron die Paul Simon aanzette tot het schrijven van Scarborough Fair/Canticle. Het album is gevuld met de composities van zielsverwanten als Jack Clement, Mel Tillis, Gordon Lightfood, Lord Burgess en Kris Kristofferson. Van deze laatste tref je hier het ultieme afscheidslied For the Good Times aan. Alles bij elkaar genomen is The Horse I Rode In On andermaal een uiterst verdienstelijke bijdrage aan Mallett’s oeuvre.